Hangoskodás a kerület felett
Egyre többet lehet olvasni a kerületi csoportokban arról, hogy az itt lakók a megnövekedett zajra panaszkodnak, melyet a felettünk elhaladó repülőgépek adnak ki magukból. Pár kerülettel arrébb mozgalom is indult annak érdekében, hogy csökkentsék a lakott területek felett végzett műveletek számát. Tény, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalomnövekedése az elmúlt években töretlen, és a prognózisok nem azt mutatják, hogy a forgalom csökkenne vagy stagnálna, sőt. A napokban jelentette ki a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., hogy új cargo-kapacitást létesít a repülőtéren, mely a forgalom növekedésével jár majd természetesen.
Alapvetően két típusú zajt kell megkülönböztetni, melyek repülők adnak ki magukból: az egyik a felszálló gépek által, a másik pedig a leszálló gépek által keltett zaj. A két típus között óriási különbség van, mivel a felszálló repülők sokkal nagyobb teljesítményt adnak le, amikor emelkednek, és ehhez óriási energiára is szüksége van – meséli egy nyugalmazott kereskedelmi pilóta. Ez a nagy teljesítmény megköveteli a turbinák nagy fordulatszámon történő pörgetését, ami nagy hanggal jár. Amikor szállnak le ezek a „madarak”, akkor viszonylag alacsony fordulaton működtetik a turbinákat, csak forduláshoz használnak fel nagyobb energiát.
Újpest felett általában az északi országok városaiba közlekedő repülőgépek szállnak el, és azok is csak akkor, ha a szélirány olyan, hogy kötelező Budapest felé felszállniuk. Ugyanis ezek a monstrumok csak és kizárólag széllel szemben szállhatnak le és szállhatnak fel – mondja interjúalanyunk. A leszállás általában a XIII. kerület felett történik normál üzemben, ha a szélirány keleti – déli – dél-nyugati. Azért írjuk, hogy normál üzem, mert Budapestnek két futópályája van: az 1-es rövidebb, és a 2-es kicsit hosszabb, és ha nincs rendkívüli helyzet, akkor ha a város felől szállnak a gépek, akkor az 1-es jobb futópályára szállnak le, és a 2-es bal pályáról szállnak fel. Fordított széliránynál a 2-esre érkeznek Vecsés felől és az 1-esről startolnak. Lehet, hogy így elsőre bonyolultnak hangzik, a repülés egy veszélyes üzem, de könnyen megérthető. Újpest felett csak abban az esetben szállnak lefelé a gépek, ha az 1-es pálya valamilyen oknál fogva zárva van. Ezen a héten például ürgéket mentenek, kaszálnak, stb. az 1-es futópálya környékén, emiatt napközben a pálya zárva van, így a széliránytól függően találkozhatunk landoló és startoló gépekkel is.
Ehhez még az is hozzájön, hogy a HungaroControl Zrt., aki az egész magyar légiirányításért felel, új eljárásrendet dolgozott ki, mely augusztus 16-tól van érvényben. Szemmel látható az is, hogy a forgalom megnövekedett, reggel akár két percenként haladhatnak el felettünk a repülőgépek, mely igen nagy zajterheléssel is jár felszálló gépek esetén. A nyitott ablak melletti alvás esetén valóban zavaró lehet, arról nem is beszélve, hogy sok esetben éjjel a mélyalvási időszakban is érkezhetnek repülőgépek. Bár ez nagyon részletesen szabályozva van, hogy hány művelet (értsd: leszállás vagy felszállás) végezhető el bizonyos időszakokban, azonban ezt nem ellenőrzi senki, vagyis nem hallottunk még olyanról, hogy emiatt kellett volna a Budapest Airport Zrt.-nek büntetést fizetnie – mondja pilótánk.
Nehéz helyzet, mert érthető a lakosság zúgolódása, de azt is fontos látni, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlődik, mely magával hozza a forgalom növekedését is. A zaj a repülés része, persze mindig kérdés, hogy meddig is kell ezt a lakosságnak elviselnie, hol van a tűréshatár vége. A reptérnek működnie kell, a repülőgépeknek nem mondhatjuk, hogy szálljanak máshova. Olyan megoldást kell találni, ami nem gátja a fejlődésnek, de a lakosságnak sem árt. Ehhez párbeszéd szükséges a légiforgalom-irányítás, a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., a lakosság, az érintett önkormányzatok és a légügyi hatóság között is – taglalja vendégünk. Mi is bízunk benne, hogy olyan megoldás fog születni, ami a reptér hatásterületén élőknek is megfelelő lesz.
1 thoughts on “Hangoskodás a kerület felett”