Adóemelés: beindult a pánikvásárlás a szeszesitaloknál
Megugrott az április-júniusi negyedévben a Zwack bevétele és nyeresége annak köszönhetően, hogy drasztikusan megemelkedett a belföldi értékesítés a július 1-től életbe lépett adóváltozások következtében. – írja a 24.hu.
Az alkoholos italok jövedéki adójának emelkedése előrehozott vásárlásokat eredményezett, főként, hogy a társaság árakat emelt, amit az adóemelés mellett az alapanyagok árainak emelkedésével indokolt. Az előrehozott vásárlások és az inflációs környezet hatására folyamatosan romló vásárlóerő következményeként a fogyasztás jelentős visszaesésére számít a második félévben a Zwack – írja a portfolio.hu a vállalat gyorsjelentése alapján.
A társaság 56 százalékos bevételnövekedésről számolt be 2022/2023-as pénzügyi évének első negyedévére, április-júniusra, az előző év azonos időszakához képest. Ez nagyrészt a belföldi értékesítés megugrásának köszönhető, a megemelkedett belföldi értékesítés túlnyomó részét a 2022 július 1-től életbe lépett adóváltozások miatti bevásárlások generálták. Július 1-től a módosítás következtében a szesz jövedéki adója közel 70 százalékkal emelkedett ugyanakkor megszűnt a népegészségügyi termékadó (NETA) fizetési kötelezettség.
A két adó változásának együttes hatásaként átlagosan 6 százalékkal emelkedik a társaság adófizetési kötelezettsége a szeszeken. Ez a folyamatos alap- és csomagolóanyag áremelkedéssel együttesen olyan mértékű költségemelkedést eredményez, ami a társaság profitkilátásait alapjaiban ingatta volna meg, ezért a vállalat azonnali hatállyal rendkívüli évközi áremelést hajtott végre a teljes portfólión, melynek mértéke átlagosan 7 százalék – olvasható a gyorsjelentésben.
A júniusban bejelentett áremelés hatására elsősorban a nagykereskedőknél jelentős bevásárlások kezdődtek. Az április-júniusi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital piac volumenben 1,3 százalékkal csökkent, míg értékben 6,5 százalékkal növekedett. Ugyanebben az időszakban a Zwack kiskereskedelmi értékesítése értékben 27,3 százalékkal nőtt, elsősorban a nagykereskedelmi partnereknél jelentkező készletleépítések eredményeként.