Új gyalogos stratégiát sürgetnek Budapesten

Budapest

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, Vitézy Dávid és Szilágyi Anna képviselő közös javaslatot nyújtottak be a Fővárosi Közgyűlés novemberi ülésére egy átfogó budapesti gyalogos stratégia megalkotására. A kezdeményezés célja, hogy a gyalogos közlekedés fejlesztésére olyan figyelmet fordítsanak, amely arányos a többi közlekedési mód igényeivel.

A javaslat kiemeli, hogy a gyaloglás a városi közlekedés alapvető eleme, amely minden közlekedési módot kiegészít. Ennek ellenére Budapest közterein gyakran szűk járdák, hiányzó zebrák és nehezen megközelíthető felüljárók akadályozzák a gyalogosokat. Az előterjesztők szerint a járdák hiánya különösen a külső kerületekben jelent problémát, ahol a gyalogos közlekedés alapvető feltételei sem adottak.

A stratégia célja egy olyan összefüggő, kényelmes gyalogos útvonalhálózat kialakítása, amely nemcsak a közlekedés biztonságát növeli, hanem vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést is. Az akadálymentesítés központi szerepet kapna, különös tekintettel a mozgásukban korlátozott, idős, vagy babakocsival közlekedő városlakókra. Javasolják továbbá a zebrák számának növelését, jobban látható felfestését és megvilágítását, valamint olyan információs rendszerek kiépítését, amelyek megkönnyítik a gyalogosok tájékozódását.

Az előterjesztés európai példákra is hivatkozik, többek között Bécs, London és Pozsony gyalogosbarát fejlesztéseire. Pozsony példája azért is figyelemre méltó, mert nemcsak új járdahálózatot építettek ki, hanem városképbe illeszkedő járdakövet is terveztek. Ezzel szemben Budapesten még a jelentős közterületeken is gyakran aszfaltburkolatú járdákat találunk, amelyek alig tükrözik a város arculatát.

A javaslat megvalósítása nem csupán a közlekedés biztonságát javítaná, hanem a városi gazdaságra is pozitív hatással lenne. A helyi kereskedelem, vendéglátás és turizmus fejlődéséhez is hozzájárulna, hiszen egy jól kiépített gyalogos infrastruktúra élhetőbbé és vonzóbbá teszi a várost. Emellett a fiatalok egészséges fejlődését is elősegítené azzal, hogy biztonságos körülményeket biztosít a gyalogos közlekedéshez, például az iskolák megközelítéséhez.

A kezdeményezés összhangban van a Budapesti Mobilitási Tervvel és a Közlekedésbiztonsági Stratégiával, azonban önálló gyalogos stratégia hiányában a főváros gyalogos közlekedési hálózatának fejlesztése továbbra is háttérbe szorul. Vitézy Dávid szerint eljött az idő, hogy Budapest példát vegyen az európai nagyvárosokról, és átfogó szemléletben újítsa meg közlekedési rendszerét.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük