
Honvédelmi miniszter: Magyarország ütőképes haderővel rendelkezik – sportreality indul
Csütörtökön Budapesten, a Honvédelmi Minisztérium és a TV2 közös sajtótájékoztatóján Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter bejelentette: Magyarország immár „ütőképes haderővel” gondoskodik a biztonságunkról. Az esemény apropója azonban nem egy újabb haditechnikai beszerzés vagy stratégiai döntés volt, hanem egy sportreality műsor – A Kiképzés – bemutatása. Mert mi más emelhetné magasabbra a haza iránti elköteleződést, mint egy televíziós vetélkedő, ahol civilek játszanak katonát?
A miniszter szerint a műsor remek lehetőséget biztosít arra, hogy a magyar emberek közelebb kerüljenek a honvédség modern, 21. századi technikájához és bajtársi közösségéhez. Emellett, mint elhangzott, a nézők emberi drámákat élhetnek át, hősies pillanatokat láthatnak, és megismerhetik a hadseregben átélhető hazaszeretetet. Ahogy a miniszter fogalmazott: „A hadseregben tudjuk felfogni azt, hogy mit jelent a családunk, otthonunk közvetlen védelme.” Kár, hogy a családi tűzhely melletti elmélkedés helyett a nézőknek most a reklámszünetek között kell ezt a hazaszeretetet átélniük.
A műsorban 24 játékos méri össze erejét és kitartását, négy csapatot alkotva, miközben katonai kiképzéseken alapuló feladatokat hajtanak végre. A szervezők szerint a feladatokat kifejezetten a műsorhoz fejlesztették, hogy hitelesen bemutassák a Magyar Honvédség képességeit. A hitelesség garantált, hiszen a kiképzők és a résztvevők mellett a műsorvezető is katonai rutinjáról híres – Stohl András.
A Honvédelmi Minisztérium és a TV2 együttműködése egyedülálló magyar termékként lett beharangozva. Ez önmagában is érdekes gondolat, hiszen ha valami igazán egyedi, az inkább a honvédség felelőssége és súlya lenne a társadalomban – nem pedig a főműsoridős szórakoztatásé. De úgy tűnik, a hazaszeretet korszerű megjelenítéséhez elengedhetetlen egy jó adag látvány és dramatizált emberi történet.
Az igazi kérdés persze az: szükség van-e egyáltalán egy ilyen műsorra? Ha a honvédség valóban olyan modern és ütőképes, ahogy a miniszter állítja, vajon miért kell reality show-ban bizonyítani? Talán a laktanyákban túl kevés a közönség, és a toborzás új dimenziókat követel? Vagy netán a honvédség számára ez az első lépés a TikTok generáció lelkének meghódítása felé?
Miközben a magyar emberek a képernyők előtt izgulhatnak a versenyzőkért, érdemes elgondolkodni azon, vajon nem a valós erősítés, a haderő megbecsülése és a szakmai hitelesség jelentene-e nagyobb vonzerőt, mint a szórakoztatóiparba való kényszeredett betagozódás. Vagy ahogy egy néző majd talán megjegyzi: ha már reality, talán egyszer a valós problémák megoldásával is foglalkozhatnánk.