Újpestre vagy Csepelre száműznék a szállodahajókat a belvárosból
A főváros önkormányzata jelentős lépéseket tesz a Duna belvárosi szakaszán található szálloda- és bulihajók kikötőinek számának csökkentése érdekében. Az intézkedés célja a lakosság életminőségének javítása és a vízi közlekedés biztonságának növelése. Azonban még mindig kérdéses, hogy hová kerülnek majd ezek a hajók.
Szalma Botond, a Mahart korábbi vezérigazgatója és a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) volt elnöke, a Portfoliónak adott interjújában kifejtette, hogy a szállodahajóknak Újpestre vagy Csepelre kellene áthelyezniük kikötőiket. Véleménye szerint ezek a helyszínek biztonságosabbá tehetik a vízi közlekedést, és elkerülhetők lennének a nagy hajók hirtelen manővereiből eredő kockázatok.
„A nagy szállodahajók Csepelnél vagy Újpestnél kötnének ki, majd kisebb hajókkal vinnék sétahajózásra a turistákat” – mondta Szalma. Hozzátette, hogy 10-15 új kikötő építése megoldhatná a problémákat.
A kikötők megszüntetésének kérdése tavaly vált aktuálissá, amikor sorra érkeztek a hírek az újlipótvárosiak panaszairól. Az ott élők panaszkodtak az esti és éjszakai hangoskodásra, a részeg turistákra, valamint a városnéző buszok kipufogógázára és a köztéri rendbontásokra. A fővárosi önkormányzat tavasszal döntött úgy, hogy a pesti rakpart hajóinak számát harmadára csökkenti a Margit és Árpád híd között.
Tóth Mihály, a MAHOSZ társadalmi kapcsolatok titkára, a Portfoliónak adott nyilatkozatában megjegyezte: „Mindent leírtak, csak azt nem, hogy hol legyenek a kikötők.” Az új kikötők kialakítása 50-100 millió forintba kerülhet. Szalma Botond szerint a beruházások két év alatt megtérülhetnek, emlékeztetve arra, hogy a Mahart éves szinten 3 milliárd forint osztalékot vesz ki a kikötők bérbeadása után. „Ebből talán lehetne új kikötőket építeni a Duna budapesti részének déli és északi szakaszán” – tette hozzá.
A főváros döntése vitákat generált, de egyértelmű, hogy a cél a budapesti lakosok életminőségének javítása és a Duna biztonságosabb használata. Az új kikötők helyszínének meghatározása azonban még mindig nyitott kérdés, és a megvalósítás további egyeztetéseket igényel.