Újabb helyen csökken a megengedett sebességhatár Budapesten

Budapest Közlekedés

Péntektől 50 kilométer/óra lesz a legnagyobb megengedett sebesség a Budai alsó rakpart majdnem teljes hosszán, a Tímár utca és a Rákóczi híd között. A döntés értelmében azokon a szakaszokon is 50 kilométer/órás sebességkorlát lép érvénybe, ahol eddig 70 kilométer/óra volt az engedélyezett maximum. A Nagyszombat utcai gyalogos-átkelőhely és kerékpárút környékén továbbra is 40 kilométer/óra marad a sebességhatár.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleménye szerint a változtatás szorosan kapcsolódik a közlekedésbiztonsági stratégia intézkedéseihez, amelyeket a Fővárosi Közgyűlés hagyott jóvá. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság javítása és a közutakon bekövetkező súlyos vagy halálos balesetek számának csökkentése. Az érintett útszakaszon 2019 és 2023 között 51 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, közülük egy halálos, 15 súlyos, és 35 könnyebb sérülésekkel végződött. Az új szabályozás az adatok alapján ezeket a tragédiákat hivatott megelőzni.

A sebességhatár-csökkentés előkészítésében a BKK prediktív modelljét is alkalmazták, amely mesterséges intelligencia segítségével elemzi, hogy mely szakaszokon van a legnagyobb szerepe a sebességnek a balesetek bekövetkezésében. Az adatalapú megközelítés öt év forgalmi és baleseti adatain alapul, így a döntéshozók pontosabb képet kaphattak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra.

A változtatás nem csupán a közlekedésbiztonságot szolgálja, hanem éjszakai és hajnali órákban a zajterhelést is csökkenti. Bár a 70 kilométer/órás sebességet a rakparton nappal a forgalmi torlódások miatt eddig is alig lehetett elérni, a szabály egységesítése nagyobb biztonságot nyújt a legvédtelenebb közlekedők, például a gyalogosok számára. A BKK hangsúlyozza: a sebességhatár-csökkentés életeket menthet.

Budapest közlekedési reformjai az utóbbi években számos helyszínen vezettek be hasonló intézkedéseket. A sebességhatár-csökkentés azonban nem mindenki számára örömteli hír, hiszen sokak szerint a városi közlekedés már most is túl lassú. A BKK álláspontja szerint a menetidőt nem a sebességhatárok, hanem elsősorban a csomópontok áteresztőképessége és a forgalom nagysága határozza meg, így a változás nem rontja jelentősen a közlekedési időket.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük