Így újulhat meg a pesti alsó rakpart – az autók helyett az emberek vehetik majd birtokba
Budapest egyik legmeghatározóbb helyszíne, a pesti alsó rakpart, jelentős fejlesztésen megy keresztül. A világörökség részét képező terület modernizálása nemcsak a helyiek, hanem az idelátogatók szempontjából is kiemelkedő fontosságú. A Főpolgármesteri Hivatal szerint a projekt célja, hogy a jelen kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalasabb kialakítást hozzanak létre.
A tervezési folyamat során alapvető elvárás volt, hogy a fejlesztés megalapozott és átgondolt legyen, a budapestiek és az érintett civil és szakmai szervezetek bevonásával. Tizenhat ilyen szervezet, köztük a Magyar Autóklub és a Magyar Kerékpárosklub, közös nyilatkozatot fogadott el, amely minden érintett igényét figyelembe veszi.
Az új tervek ennek szellemében készültek, és több gyalogos- és zöldterületet, közvetlen vízparti hozzáférést, valamint csökkentett autóforgalmat ígérnek. Az első lépések már idén nyáron megkezdődtek, például a Jane Haining rakpart zöldítése.
Az elmúlt években a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kérdőívek segítségével mérte fel a lakossági igényeket. Az eredmények alapján egyértelművé vált, hogy a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, több zöld- és gyalogosbarát felület kialakítását, valamint az autóforgalom csökkentését.
Az autómentes szakaszok kérdését egy hosszabb tesztidőszak során tisztázzák majd, lehetővé téve a szakemberek számára, hogy különböző időszakokban és forgalmi helyzetekben kipróbálják az új megoldásokat. A BKK és a főváros közös terve szerint a rakparton klasszikus és modern burkolatok jelennek meg, illeszkedve Budapest megújult köztereinek stílusához.
A már elkészült fejlesztések közé tartozik az Id. Antall József rakpart északi részének felújítása, ahol a Margit hídtól északra kezdődő szakaszhoz illeszkedő zöldítési tervek valósultak meg. A következő fázisban a Parlament és a Lánchíd között kettős fasor kialakítására kerül sor, amely esztétikailag és környezetvédelmi szempontból is jelentős javulást hoz. Az autóforgalmat itt 30 km/h sebességre csökkentik.
A Jane Haining rakparton nyolc új fát ültetnek el évelőágyásokkal kiegészítve. Itt csak a kiszolgáló forgalom hajthat be, így a rakpart mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, ami javítja a levegő minőségét és csökkenti a hősziget hatást.
Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, fákkal és kettős lépcsősorral, amely visszaállítja a rakpart ezen részének eredeti kialakítását. A lépcsősorok a közlekedést és a Duna-parti pihenést segítik majd.
A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a részletes tervezés a későbbiekben folytatódik az első szakaszok tapasztalatai alapján. A tervek között szerepel a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelése, valamint az autóforgalom helyigényének csökkentése.
A Főpolgármesteri Hivatal továbbra is várja a lakosok észrevételeit és javaslatait a rakpart@budapest.hu email címen.