Legyünk óvatosak, újfajta csalás terjed!
Az országban újnak számító csalásra hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH): ez a hívószám-hamisítás. A lényege, hogy a csaló nem úgy hív, hogy a hívás során a saját száma jelenik meg, hanem egy másik, a hívó által előre beállított azonosító, így a beérkező híváskor a kijelzőn a telefon névjegyzékében egy közismert szolgáltató száma tűnik fel – írta a HVG.
Ezzel a trükkel hitelesebbé teszik a hívást, amiben a csalók általában magukat pl. banki alkalmazottnak kiadva egy pénzügyi tranzakció során fellépő hiba vagy csalásgyanú miatt egyeztetnek személyes adatokat (és így persze megszerzik azokat).
A bűnözők persze sokszor a pénzünkre utaznak – ilyenkor a személyes és a bankszámla- és/vagy bankkártyaadatainkra lesznek kíváncsiak, de ezeket soha (!) nem szabad megadni a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, CVV-kódját, az online banki jelszavunkat vagy az egyszer használható, kétlépcsős hitelesítési kódot. Ezeket az adatokat a banki ügyintézők sem kérhetik el, soha nem is teszik.
Az is fontos, hogy soha ne utaljunk pénzt állítólagosan a banktól telefonon érkező kérésre, mert egy pénzintézet sosem kérhet ilyet. Végképp ne telepítsünk semmilyen programot a telefonra vagy számítógépre, és legyen gyanús, ha a hívás során sürgetnek bennünket valamilyen túl jónak tűnő ajánlattal. Ugyanez érvényes azokra a csalásokra is, amikor a hívó az érzelmeinket felkavaró, sokkoló hírre hivatkozik, abban bízva, hogy – ijedtségünkben félretéve az óvatosságunkat – megadjuk majd az általa kért információkat – írja az NMHH.
A legfontosabb az, hogy amennyiben valami gyanús a hívás során, legyen szó túl jó ajánlatról vagy sokkoló hírről, gyanakodjunk, és inkább ellenőrizzük, hogy valóban ilyesmiről van-e szó. Banki ajánlat esetén például érdemes lehet a hívást megszakítani, és inkább az igazolt, a bank honlapján lévő telefonszámon érdeklődni, hogy valóban van-e ilyen.