Lázár János megújítja a MÁV-ot: késési biztosítás, felújított mosdók, modern mozdonyok

Közlekedés

Lázár János közlekedési miniszter tíz konkrét vállalásokat tett, amelyek célja a hazai közlekedési rendszer megbízhatóságának és színvonalának javítása. Az egyik legnagyobb horderejű ígérete a „késési biztosítás” bevezetése, amely szerint minden utas visszakaphatja a jegyár 50 százalékát, ha vonata vagy autóbusza több mint 20 percet késik. A rendszer június elejétől lép életbe, és a miniszter ígérete szerint az utasoknak nem lesz szükségük külön bizonyításra. Az applikációban vásárolt jegyek esetében a visszatérítés bankkártyára érkezik, míg a papíralapú jeggyel rendelkezők a pénztáraknál kapják meg a kompenzációt. A havibérletes utasok számára is elérhető lesz a kedvezmény, amennyiben öt alkalommal tapasztalnak legalább 20 perces késést.

A miniszter azt is bejelentette, hogy 2026 januárjáig valamennyi vasútállomás és buszpályaudvar mosdóját felújítják. Jelenleg mintegy ezer vasúti mellékhelyiségből hétszáz szinte használhatatlan állapotban van. A felújítás után a mosdók fizetősek lesznek, de a jeggyel vagy bérlettel rendelkező utasok ingyenesen használhatják majd azokat. Emellett minden InterCity járaton menet közbeni takarítást is biztosítanak, ami jelentős előrelépés az utasélmény javításában. A közúti közlekedés terén a következő év során ezer új autóbuszt szereznek be, ezzel a jelenlegi tízéves átlagéletkort hét évre csökkentve.

A mozdonyflotta modernizálása is kiemelt cél. Jelenleg a naponta közlekedő kétszáz villanymozdony jelentős része 40-60 éves. A következő két évben minden második mozdonyt megújítanak, és negyven új villany-, valamint tizenöt dízelmozdony áll majd forgalomba. Emellett száz felújított IC-kocsi érkezik idén nyáron, és 285 új IC-jármű beszerzésére is sor kerül.

Lázár János kitért a GYSEV szerepének erősítésére is, amelynek keretében több dunántúli megye vasúti pályaszakaszai kerülnek majd a vállalathoz. A változás Győr, Vas, Zala és Veszprém megyéket érinti, ahol a MÁV munkavállalói is átkerülnek a GYSEV kötelékébe. A miniszter hangsúlyozta, hogy a cél a nyugati és keleti országrész közötti közlekedési különbségek csökkentése. A GYSEV-hez tizenegy új Stadler motorvonat érkezik, amely háromezres ülőhelykapacitás-bővítést jelent. A Budapest–Belgrád vonalon 2026-tól részben GYSEV-mozdonyok közlekednek majd.

A miniszter szerint a közlekedés terén tett vállalások nem csupán technikai fejlesztések, hanem az utasokkal szembeni bizalomépítés eszközei is. A késési biztosítástól a felújított mosdókon át a modern mozdonyokig a cél egyértelmű: megbízható, pontos és utasbarát közlekedési rendszer létrehozása Magyarországon.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük