Ekkor érkezhet az új KRESZ, jelentős változások jöhetnek
Várhatóan 2026-ban lép életbe az új KRESZ. Egy háttérbeszélgetésből kiderült, milyen változtatásokra lehet számítani. A tervek szerint megnövekszik a szabályosan közlekedők felelőssége, bevezetik a védtelenebb közlekedő védelmét. Az ATV Híradónak nyilatkozó szakemberek szerint jó irányba mozdult el az új KRESZ megalkotása.
A készülő új KRESZ-ről az ATV Híradónak nyilatkozó közlekedési szakértő azt mondta: abszolút jó irányba haladnak az eddig megismertek szerint az új szabály megalkotói. „Az esélyegyenlőség jegyében egy kerékpáros és egy autós között, vagy egy kamion és egy személyautó között más elbírálás lesz. Ez mindenféleképpen előre vivő gondolat” – fogalmazott Kapitány Tibor.
A KRESZ módosításnak sok elmaradása van még, mint az e-járművek szabályozása is – jegyezte meg a szakember, aki szerint a KRESZ kapcsán a legfontosabb a szabályok betartatása lenne, amihez nagyobb rendőri jelenlétre lenne szükség.
Kovács Kázmér elmondta: a KRESZ-ben megjelenik majd több olyan alapelvi szintű rendelkezés, amit a bíróságok idáig is alkalmaztak. Példát is mondott: hiába 50 km/h a lakott területi megengedett sebesség, gyalogátkelőhelynél le kell lassítani 30 km/órás sebességre. „Ezeknek a rendelkezéseknek a számonkérése most már a KRESZ bevezetésében tervezett alapelvi szintű rendelkezések alapján is számon kérhető lesz” – fogalmazott a szakértő.
A Magyar Kerékpárosklub szerint örvendetes, hogy a beadott 16 módosítási pontjukból már a legfontosabb kettővel láthatóan foglalkoznak.
„Az egyik a védtelen közlekedők nagyobb védelme, ami számunkra nagyon fontos, illetve a gyalogátkelőknél az átkelési szándék biztosítása, vagy nagyobb biztosítása. A védtelen közlekedők azért nagyon fontosak nekünk, mert mi kerékpározunk, minket nem véd egy karosszéria és emiatt sokkal nagyobb felelősség van azok oldaláról, akik autót vezetnek, illetve felvethető az is, hogy a gyalogosokat is érdemes védeni a kerékpározóktól” – fogalmazott Kürti Gábor.
A szakemberek egyöntetűen azt mondták: kiemelt jelentőségű lesz, hogy már kiskortól és aztán felnőtt korban is oktatják a közlekedésben résztvevőket. Az általános iskolákban a hatodikosok tanóra keretében találkoznak a KRESZ szabályaival tankönyv és munkafüzet formájában is, de fontosnak tartanák, hogy 12 éves korban kötelező vizsgával záruljon az oktatás.