Az ügyészség Orbán toszkánai repülőzéséről: az utólagos feltételezések körébe tartozik, hogy olcsóbban is mehetett volna

közélet

Megszüntette a hivatali visszaélés és hűtlen kezelés gyanúja miatt indított nyomozást a Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség abban az ügyben, amely Orbán Viktor miniszterelnök március eleji olaszországi repülős utazása miatt indult. A kormányfőt egy egyiptomi hivatalos útról hazafelé tartó honvédségi gép Toszkánában tette ki, majd feleségével Firenzében fotózták le.

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő szerint a honvédségi Airbus utasszállító ezer kilométeres kitérőt tett, ami legalább 3-4 millió forint adófizetői pénzbe került, az ellenzéki politikus ezért feljelentést tett. Az ügyészség ezt első körben egyszer már elutasította, azonban a Budai Központi Kerületi Bíróság mégis az eljárás lefolytatására szólította fel a nyomozó hatóságot, a tényállás felderítetlenségére hivatkozva.

Az ügyészség most másodszor is lezárta vizsgálatát. A hatóság indoklása szerint a vezérkari főnöktől azt a tájékoztatást kapták, hogy a védett személyek kísérése kötlezettség, ennek végrehajtása „nem tartozik gazdálkodási mérlegelési körbe”. Miként írták: „a Magyar Honvédség az általa ellátott közfeladatok tekintetében nem klasszikus értelemben vett gazdálkodó szervezet”.

A honvédség közfeladatainak ellátása nem feleltethető meg a «rendes gazdálkodás» általános fogalmának – közölte a vezérkari főnök, aki szerint a személyvédelemnél a jogszabályok semmiféle költséghatékonysági kötelezettséget nem írnak elő. Az érvelés szerint a Kairó-Budapest út megszakítása sokkal kisebb anyagi és személyi teherrel járt, mint más szóba jöhető megoldás.

Az indoklásban kitértek arra is, hogy a miniszterelnök magánprogramjának időtartamára a személyi védelemről lemondhat ugyan, ám ha ezt nem teszi meg, akkor olyan védelem illeti meg, mint ami hivatalos feladatai végzése közben járna neki. Ennek biztosítása a Terrorelhárítási Központ és a honvédség feladata.

A védelem ellátásának módját és szintjét előzetes elemzés (vélemény) alapján határozzák meg, az pedig, hogy a meghatározottaknál enyhébb – adott esetben kevesebb költséggel járó – védelmi szint is elegendő lett volna, nem a tények, hanem az utólagos feltételezések körébe tartozik, így jelentőséggel nem bírhat. – olvasható az ügyészség indokolásában.

Hadházy most a Facebook-oldalán adott hírt a megszüntető határozatról. A politikus szerint az ügyészségnek két egyszerű nyomozati cselekményt kellett volna foganatosítania. „Meg kellett volna kérdeznie egy légitársaságot, hogy mennyibe kerül egy Airbus repülő ezer kilométeres kitérő és egy extra leszállás az üzemanyag, az amortizáció, a karbantartás , a biztosítás, a leszállási illeték, a földi kiszolgálás költségeinek tükrében. Ezt kellett volna összevetnie azzal, hogy mennyibe került volna 2-3 testőr Budapest-Pisa retúr menetrendszerinti repülőjegye (hiszen a magán úton a miniszterelnök maga fizette volna a jegyét) … A különbség 3.5-4 millió forint lett volna” – írta Hadházy Ákos.

A képviselő kifogásolta, hogy a nyomozás meg sem próbálta kideríteni, hogy ha a miniszterelnök nem a honvédségi 160 fős utasszállítójával, hanem menetrend szerinti járattal utazik, az mennyiben csökkentette volna a személyi biztonságát. hadházy megjegyezte, hogy amíg nem voltak „honvédségi” repülőink, az állami vezetők gyakran utaztak menetrend szerinti járattal, biztonságuk pedig így is garantálva volt.

Hadházy felháborítónak és cinikusnak tartja az indoklás érvelését, melynek lényege, hogy „a honvédségnek egyáltalán nem kell figyelnie a költségekre”.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük