
Tovább jár a metró és a 14-es villamos – este könnyebb lesz hazajutni Újpestre
Június 1-től jelentős változás lép életbe Budapest közösségi közlekedésében: meghosszabbodik az M2-es, az M3-as és az M4-es metrók esti üzemideje. Az új menetrend különösen jó hír az Újpesten élők számára, hiszen a 3-as metró vonalán közlekedők eddig gyakran már 23 óra után alternatív útvonalakat kerestek, ha egy késői városi program után indultak volna haza. Mostantól viszont hétköznapokon is éjfél körül, míg péntek és szombat este már hajnali 1 körül indulnak az utolsó szerelvények a belvárosból – tízpercenként.
A metróvonalhoz kapcsolódóan meghosszabbították a 14-es villamos üzemidejét is, amely a város egyik legfontosabb felszíni gerincjárata. A villamos így a késő esti órákban is csatlakozni fog az utolsó metróhoz, lehetővé téve, hogy Újpest külsőbb részei is gyorsan és kényelmesen elérhetők maradjanak a nappali hálózat használatával. Ezzel a lépéssel megszűnik az a régi gyakorlat, hogy az utolsó metróra sietve, majd az éjszakai buszra átszállva kellett hazaküzdenie magát annak, aki a kerületben lakik, de este tíz után még volt dolga a városban.
A döntés több mint negyven nappali járatot érint, amelyek mostantól minden nap éjfél körül csatlakoznak az utolsó metrókhoz, ezzel bő fél órával meghosszabbítva ezek esti üzemidejét. Ez nemcsak kényelmesebb, hanem kiszámíthatóbb közlekedést is jelent a főváros szélén élőknek. Újpest ezzel az egyik legnagyobb nyertese lett annak a közlekedéspolitikai fordulatnak, amely a közösségi közlekedés versenyképességét helyezi előtérbe az autóforgalommal szemben.
A metróüzemidő meghosszabbítása nemcsak szakmai, hanem politikai szempontból is fontos mérföldkő. Bár a fővárosi választáson a javaslat kezdeményezője nem jutott győzelemhez, a még a korábbi ciklusban elfogadott döntést végül sikerült átültetni a gyakorlatba. A tapasztalat azt mutatja: ha nem szimbólumokkal, hanem a hétköznapi problémákkal foglalkoznak a döntéshozók, ha nem csak kampányban beszélnek a városról, hanem dolgoznak is érte, akkor még a legmakacsabb közlekedési beidegződéseken is lehet változtatni.