
Az MNV Zrt. szerint nem élhet elővásárlási jogával a főváros Rákosrendezőn
Az MNV Zrt. szerdai közleménye újabb fordulatot hozott a Rákosrendező területének eladása körüli vitában. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő szerint Budapest csak akkor élhet elővásárlási jogával, ha maradéktalanul teljesíti az állam és az arab befektetők között létrejött adásvételi szerződés minden feltételét. Ez nemcsak a vételár és a fizetési feltételek teljesítését jelenti, hanem azt is, hogy a vevőként kizárólag az Egyesült Arab Emírségek által előzetesen kijelölt jogalany léphet fel, a kormány jóváhagyásával.
Ez a feltétel újabb kérdéseket vet fel a kormány által gyakran hangoztatott szuverenitásvédelem kapcsán. A Demokratikus Koalíció és más ellenzéki szereplők szerint az MNV álláspontja egyértelművé teszi, hogy a magyar állam alárendelte a terület sorsát egy külföldi kormánynak és annak kijelölt üzleti partnereinek. A főváros vezetése úgy véli, ez nemcsak Budapest jogainak megsértése, hanem a magyar nemzeti érdekek figyelmen kívül hagyása is.
Karácsony Gergely főpolgármester kedden jelentette be, hogy Budapest élni kíván az elővásárlási jogával, mivel a Rákosrendező területén a fővárosi közműcég tulajdonrésze is található. A főpolgármester kiemelte: a területet nem luxusfelhőkarcolók és idegen érdekeket kiszolgáló projektek számára kellene felhasználni, hanem olyan közösségi célú fejlesztésekre, amelyek megfizethető lakásokat, zöldterületeket és élhető környezetet biztosítanak a budapestieknek.
Az MNV közleménye azonban nehéz helyzetbe hozhatja a fővárost. Az elővásárlási jog érvényesítéséhez nemcsak a 12,7 milliárd forintos első vételárrészletet kellene kifizetnie, hanem a nemzetközi szerződés által meghatározott, az Emírségek által kijelölt feltételeknek is meg kellene felelnie. Ezek a feltételek tovább erősítik azt a gyanút, hogy a kormány nem Budapest érdekeit képviseli, hanem egy külföldi milliárdos befektető szándékait szolgálja.
A helyzetet tovább bonyolítja Lázár János miniszter korábbi kijelentése, miszerint Budapest csak akkor élhet az elővásárlási jogával, ha bemutatja az 5000 milliárd forintos fedezetet, amely szerinte az arab befektető ajánlatának megfelelő. Ahogy Vitézy Dávid is rámutatott, ez az összeg nemcsak irreális, de semmilyen jogi vagy szerződéses alapja nincs, hiszen az emírségek és Magyarország közötti szerződés szerint a beruházás mértéke mindössze ösztönzéskéntszerepel, és semmilyen kötelező vállalás nem áll mögötte.
A Rákosrendező területe körüli vita nemcsak egy városfejlesztési kérdésről szól. Ez a történet egyben a főváros autonómiájának és a kormányzati politika irányának ütközőpontja is, amely alapjaiban érinti Budapest és Magyarország jövőjét. A fővárosi vezetés továbbra is kitart a Parkváros koncepció mellett, és harcolni kíván a budapestiek érdekeiért, miközben a kormány továbbra is a luxusfejlesztések mögé áll. Az ügy végkimenetele nemcsak Rákosrendező, hanem Budapest jövőképét is meghatározhatja.