34 éve épült meg a 3-as metró Újpestig – A történet, ami még ma sem zárult le
A budapesti 3-as metró észak-déli vonala 34 évvel ezelőtt, 1990 decemberében érte el jelenlegi formáját, amikor átadták a Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ állomásokat. Bár ez hatalmas előrelépés volt Budapest közlekedésében, az északi végállomásnak tervezett Káposztásmegyer elérése máig várat magára. A vonal története tele van fordulatokkal, elhúzódó építkezésekkel és forráshiánnyal, ami hű lenyomata a korszak gazdasági és politikai kihívásainak.
Az álomtól a megvalósításig
Az első tervek a 19. századra nyúlnak vissza, és a 20. század elején már konkrét elképzelések születtek a földalatti gyorsvasútról. Az észak-déli vonal gondolata is megjelent ezek között, ám a II. világháború után a kelet-nyugati vonal került előtérbe. Az 1960-as években indult újra az észak-déli vonal megvalósításának terve, amit 1968-ban véglegesítettek. Az építkezés 1970-ben kezdődött meg, és az első szakasz 1976-ban nyílt meg a Deák Ferenc tér és a Nagyvárad tér között.
A vonalat 1980-ra Kőbánya-Kispestig, 1984-re az Árpád hídig hosszabbították meg, de a következő szakasz, Újpest központig, csak 1990-re készült el. Ekkor az Árpád híd és Újpest között futó új megállókat ünnepélyes keretek között adták át. Siklós Csaba közlekedési miniszter szavai szerint a több mint tízmilliárd forintos beruházás hat év alatt valósult meg, bár Kerkápoly Endre professzor már akkor jelezte, hogy a megfelelő források rendelkezésre állása esetén a szakasz akár 1988-ra elkészülhetett volna.
A tervek és a valóság
Az eredeti elképzelések szerint a vonal északi végállomása Káposztásmegyer lett volna. A lakótelep tervezésekor ki is hagyták a metró helyét, és a 14-es villamost ideiglenesen metrópótlónak szánták. Azonban 1990-re a prioritások megváltoztak, és a Dél-Buda–Rákospalota metró kapott nagyobb figyelmet, így Káposztásmegyer metrókapcsolata máig csak terv maradt.
Színek és szimbólumok
A 3-as metró színvilágát a Magyar Nemzeti Színbizottság határozta meg, amely minden vonalhoz és városrészhez egyedi azonosítót rendelt. Az észak-déli metró „kék vonalként” ismert, ami az új szakasz állomásain is visszaköszön: Forgách utca coventri kék, Gyöngyösi utca delfoi kék, Újpest városkapu koppenhágai kék, Újpest központ pedig krókuszkék színt kapott. Ez a gondosan megtervezett rendszer utal arra, hogy az utasok épp a város melyik részén járnak.
Múltból a jövőbe
Bár a 3-as metró észak-déli vonala az elmúlt években megújult, az eredeti tervek teljes körű megvalósítása továbbra is várat magára. Az Újpestig tartó vonal története emlékeztet arra, hogy a nagy infrastrukturális beruházások nemcsak a technológiáról, hanem az állandóan változó gazdasági és politikai prioritásokról is szólnak. Káposztásmegyer lakói számára a metró továbbra is csak egy be nem váltott ígéret maradt. Vajon a következő évtizedek meghozzák az áttörést?