
45 milliárd forintot loptak el tőlünk 1 év alatt a digitális bűnözők
A 2024 júniusát megelőző egy évben mintegy 44,5 milliárd forinttal rövidítették meg a lakossági és a vállalati ügyfeleket a csalók a bankkártyák, illetve a számlák ellen indított csalárd kísérletekben. Az ezt megelőző egy évben, 2022 júliusa és 2023 júniusa között az okozott kár még alig haladta meg a 20 milliárd forintot – írja a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője, Gergely Péter, utalva arra, miért érezhetjük már mindennapos veszélynek a digitális térben kalózkodók jelenlétét.
Miközben a számlák elleni visszaélések mindössze 8 százaléka volt az idei év második negyedévében sikeres támadás, az ebben az időszakban realizált, az egy évvel korábbi összegnél közel negyedével magasabb összegű, 8,7 milliárd forintos kárértéknek több mint kétharmadát az átutalások során szerezték meg a csalók.
Egy-egy számla elleni támadásban a lakossági ügyfelektől közel 1,2 millió forintot loptak el a csalók. A bankkártya területen az egy visszaélésre jutó átlagkár ehhez képest aprópénznek tekinthető, hiszen 2024 második negyedévében is alig 53 ezer forint volt az átlagos bankkártyás kár.
Ugyanakkor Gergely Péter arra figyelmeztet, hogya júniussal zárult időszakban az átlagos kárösszeg több mint 70 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban és immár meghaladta a 10 milliárd forintos értéket.Mindez a szakértő szerint azt mutatja, hogy az erős ügyfélhitelesítés bevezetését követő komoly visszaesés már a múlté, és bizony bankkártyáink adataira is sokkal jobban oda kell figyelni.
Főleg azért is kell jobban figyelni, mert negyedévente egyre inkább növekszik bankkártya területen is az ügyfelekre terhelt kár összege. Az idei év második negyedévében a 2,7 milliárd forintnyi bankkártyás kár 54 százalékát már az ügyfelek fizették, egy évvel korábban az ügyfélre terhelt kárösszeg csak az összes kár harmada volt.
A károk ügyfélre terhelését épp az okozza, hogy számos esetben immár nem csak a kártya adatainkat adjuk ki a csalóknak, de a megtévesztés áldozataként nem egy esetben bizony az erős ügyfélhitelesítést átengedjük vagy épp magunk végezzük el a csalók helyett – másfél éve negyedévente stabilan 10 ezer körül van az ilyen esetek száma. A szakértő szerint az átutalásos károkban nincs változás, itt a 2024 áprilisa és júniusa közötti közel 6 milliárd forintos kárösszeg 83 százalékát kellett, hogy az ügyfelek fizessék.