
Megszűnt a Vonatinfó – de legalább lett helyette egy sokkal gagyibb valami
Tegnap még csak pletyka volt, ma reggelre valóság lett: Lázár János utasítására eltűnt a Vonatinfó térképes vonatkövető rendszere a MÁV applikációjából és weboldaláról. A több százezer utas által használt, színkódos késésjelzéssel működő, valós idejű követőrendszer helyére egy sokkal gyengébb, gyakorlatilag használhatatlan térképnézet került az EMMA utazástervező felületen, amivel se forgalmi helyzetet, se pontos vonatinformációkat nem lehet lekérdezni.
A rendszer leszedését semmilyen műszaki vagy felhasználói indok nem támasztotta alá – egyedül a politikai kényelmetlenség. Hiszen a Vonatinfó színtiszta valóságot mutatott: késő vonatokat, torlódásokat, fennakadásokat – azt, amit az utasok nap mint nap saját bőrükön éreznek. A térkép piros pöttyökkel rajzolta meg, amit a miniszter szeretne letagadni: a magyar vasút összeomlását.
Ez a mostani döntés nem előzmények nélküli. Tavaly már eltűntek a részletes, kereshető késési statisztikák. Idén pünkösdkor meghamisított adatokkal és átszámozott vonatokkal próbálták kozmetikázni a valóságot. A múlt héten a mozdonykövető rendszer szűnt meg, most pedig az utasok számára legfontosabb és legismertebb eszközt is elvették.
Az egész egy nagy szimbolikus mozdulat: nem megoldani akarják a vasút problémáit, hanem elrejteni. Ahogy Vitézy Dávid fogalmazott: Lázár nem a magyar vasutat akarja megjavítani, hanem a propagandapontjait. Ígérget klímás pótlóbuszokat, amik soha nem jönnek meg, vécéfelújítást kommunikál vasútfejlesztés helyett – és közben százmilliárdokat von ki a rendszerből, beruházásokat állít le, járműbeszerzéseket töröl.
A MÁV közleménye szerint az új EMMA felület „fejlesztés”, valójában azonban egy funkcionálisan kiüresített kirakat. A térképes vonatkövetés megszűnését egyetlen szóval sem említik, miközben a legfontosabb, amit eddig az utasok kaptak, az pont ez volt: átláthatóság, valós idejű információ.
Ha Lázár János azt hiszi, hogy az emberek nem veszik észre, mi zajlik, téved. A romló szolgáltatási színvonal, a megszüntetett vonatok, a kiszámíthatatlan menetrend, az állandó késések mindennapi tapasztalattá váltak. És most már egyértelmű az üzenet is: a kormány nem a vasutasokkal és az utasokkal van, hanem saját hatalmi érdekeivel.
Tíz hónappal a választások előtt ez több mint közlekedéspolitikai hiba – ez nyílt beismerése annak, hogy a Fidesz magasról tesz minden tömegközlekedő magyar emberre. A térképet le lehet venni az internetről, de a valóság attól még nem tűnik el. És úgy tűnik, ezt már nemcsak a vonatok késik le, hanem a kormány is.