444: az Orbán család bányájából szállítottak építőanyagokat a Budapest-Belgrád vasútvonal építéséhez
2022-2023 során több mint 200 ezer tonna vasúti követ szállítottak Gántról, az Orbán család bányájából minden idők legnagyobb hazai vasútfejlesztéséhez, a Budapest-Belgrád vasútvonal építéséhez – írja belső dokumentumokra hivatkozva 444. A lapnak két fuvarozó cég is megerősítette az értesülését, amelyek részt vettek az építőanyag szállításában.
A vasútépítéshez használt, úgynevezett SZK1-es dolomit zúzottkövek egy részét a fejlesztésen fővállalkozóként dolgozó Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd rendelte meg Orbánéktól. Mészáros mellett az egyik kínai tulajdonban álló cég, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. is rendelt Orbánék SZK1-es termékéből, melyet kizárólag vasútépítésekhez használnak: ebből készül a sínek alatti teherbíró, vízzáró réteg.
A lap által megismert iratokból az nem derült ki, hogy a teljes projekt során összesen mennyi építőanyagot szállítottak a gánti bányából, és ezért mennyi pénzt kapott az Orbán család cége – erről az érintett cégtől próbáltak információt szerezni, de válasz nem érkezett. A lap által megismert dokumentumok egyikből annyi derül ki, hogy a kínai kivitelező bruttó 1 milliárd forintos szerződést tervezett kötni „minimum 100 ezer tonna” gánti zúzottkő szállítására. A Gánton lévő bányát üzemeltető Dolomit Kft. árlistája szerint az anyagot tonnánként 6215 forint+áfa áron értékesítették 2023-ban, 2024-ben pedig már 7520 forint+áfába került, ami a 444 szerint jóval magasabb ár, mint a versenytársaké.
A Dolomit Kft.-ben az Orbán család több tagját is feltűnik: a miniszterelnök apja, idősebb Orbán Győző a cég többségi tulajdonosa és ügyvezetője, és szintén ügyvezetőként dolgozik a vállalatnál Orbán Viktor testvére, ifj. Orbán Győző és az ő fia, Orbán Viktor unokaöccse, Orbán Dávid is. A 444-nek Orbán Győzőt és Orbán Dávidot is sikerült elérni telefonon, de amikor meghallották, hogy újságírók keresik őket, mindketten bontották a vonalat.
Az Orbán család bányacége nem először kap állami megrendelést: korábban a Direkt36 tárta fel, hogy a gánti bányából szállítottak építőanyagokat az ország különböző pontjain uniós forrásból zajló csatornázási munkákhoz, valamint út-és vasútépítésekhez. Orbán apja tíz év alatt több mint 10 milliárd forintnyi osztalékot vett ki a bányabizniszből.