Mától nem lesz minden fővárosi kerületben ügyelet – ezt kell tudni az új rendszerről

Budapest

Utolsóként Budapest csatlakozott az Országos Mentőszolgálat által biztosított ügyeleti rendszerhez, ezzel befejeződött az alapellátási ügyelet teljes, tavaly februárban Hajdú-Bihar vármegyében indult átalakítási folyamata. Mától a fővárosban, ahogy az ország többi részében, a mentőszolgálat veszi át azt a feladatot, amit eddig önkormányzatok és többnyire az általuk szerződésben álló, erre a feladatra alakult ügyeletszervező cégek végeztek el. Most már Budapesten is a mentőszolgálat szervezi és biztosítja a háziorvosi ügyeletet, ami két fontos változást jelent: kevesebb ügyeleti pont lesz, és mostantól nem a megszokott telefonszámot kell hívni, hanem a 1830-at, ami az egységes ügyelet központi száma. – írja a 24.hu

Az új ügyeleti rendszer a mentőszolgálaton belül működik, a szakdolgozók azonban nem a mentés terhére, és nem is a mentőautókkal fognak kimenni az ügyeleti feladatok ellátásának helyszínére. Az új infrastruktúra tehát a mentőszolgálattól teljesen elkülönítetten, külön egységekkel, külön gépjárművekkel és külön személyzettel működik. – ismerteti a portál.

A fővárosban másként működött eddig az alapellátás, mint az ország többi területén. Ha valakinek panasza volt, az a nap 24 órájában hívhatta a kerületek által működtetett ügyeleteket, amelyek orvosai akár házhoz is mentek, ráadásul az alapellátási ügyeletek a háziorvosi rendelések idején is elérhetőek voltak. Eddig 23 ügyeleti pont működött Budapesten, mától viszont már csak 15 felnőtt és három speciális gyermekellátó ügyeleti pont (az eredeti tervek szerint csak 13 felnőtt és 3 gyermekügyeleti pont működött volna) van. – olvasható a cikkben.

Bár megszűnik a 24 órás ügyelet, az új rendszerben két helyen üzemeltet a mentőszolgálat olyan ügyeleti pontot, amely a törzsidőn kívül is elérhető lesz. Valamint az OMSZ tájékoztatása szerint a 1830-as szám is éjjel-nappal hívható lesz.

A 15 felnőtt ügyeleti pont a következő helyeken lesz:

A három  speciális gyermekellátóhely a Heim Pál gyermekkórház, a Szent János kórház és a XIII. kerület Révész utcai rendelőben lesz elérhető. A mentőszolgálat tájékoztatása szerint az ellátóhelyek kijelölésénél az OMSZ figyelembe vette a településszerkezetet, lakosságszámot, úthálózatot, tömegközlekedést és a kórházak, mentőállomások elhelyezkedését is.

Hétköznap délután 4 órától este 10 óráig, hétvégén és ünnepnapokon pedig reggel 8 óra és délután 2 óra között háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet, ahol az orvosok mellett egyetemi végzettségű ápolók, mentőápolók, mentőtisztek is fontos szerepet kapnak. Szükség esetén (például mozgáskorlátozottság, súlyos állapot)14 mobil ügyeleti egység látja el a betegeket,ők tudnak majd lakásra is menni a beteghez, ha szükséges.

Mikor kell az ügyeletre menni vagy a 1830-as ügyeleti számot hívni?

Az új ügyeleti rendszer egységes hívószáma a 1830. Azért 18-assal kezdődik, mert ezek a közérdekű telefonszámok Magyarországon. Mikor kell hívni a 1830-at? A következő háziorvosi rendelésig nem halasztható, hirtelen kialakuló nem életveszélyes panaszok esetén. Az OMSZ, a Magyar Orvosi Kamara és a gyógyszerészi kamara által összeállított kisokos szerint a következő tünetek esetén a 1830-as számot kell hívni, vagy az ügyeleti pontra menni:

  • riasztó tünetekkel járó csillapíthatatlan, 38,5 fok feletti magas láz;
  • hirtelen kialakuló és gyógyszerre nem javuló fájdalom, görcs;
  • hirtelen kezdetű, fokozódó, bizonytalan hasi, mellkasi panasz;
  • krónikus betegségek akut panasszal (pl. tünetes vérnyomáskiugrás, asztmás roham) vércukor-ingadozás, akut allergiás bőrtünetek esetén.

Az 1830-as ügyeleti hívásokat erre a feladatra kiképzett személyzet fogadja. A hívást követően a diszpécser a telefonban kikérdezi a hívót a panaszokról, és javaslatot tesz a további teendőkre. Ha szükséges, a beteget ügyeleti ellátóhelyre irányítja, indokolt esetben orvost vagy mentőt küld a beteghez.

A mentőszolgálat tájékoztatása szerint zavartalanul és gyors hívásfogadással működik a telefonrendszer.Az átlagos várakozási idő országosan 34,91 másodperc,a telefonbeszélgetések átlagos időtartama 2 perc 38 másodperc.

Ehhez is az OMSZ, a MOK és a gyógyszerészi kamara információs lapja nyújt útbaigazítást. A 112-es segélyhívót akkor kell hívni, ha

  • szorító, nyomó, erős mellkasi vagy heves, éles hasi fájdalom;
  • nehézlégzés, fulladás, légzésleállás;
  • hirtelen kialakuló végtaggyengülés vagy bénulás, beszédzavar, heves, éles fejfájás;
  • zavartság, eszméletvesztés, szívmegállás;
  • rándulás, ficam, súlyos baleset, mérgezés, erős vérzés, kóma áll fenn.

Vagyis akiknek sürgős segítségre van szükségük, a 112-őt hívják. Ha viszont valakinek egyéb egészségügyi problémája van, akkor ő 16 óra után a 1830-as számot tárcsázza.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük