
Hókáosz és kettős mérce: amikor a politika találkozik a hólapáttal
Az első hó mindig tartogat meglepetéseket, és a magyar politika is előszeretettel csap le rá, mint kiaknázandó témára. Idén Szentkirályi Alexandra, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője találta meg az alkalmat, hogy Karácsony Gergelyt bírálja a budapesti hóhelyzet kapcsán. Az ő narratívája szerint a főváros „snow office”-szal készült a télre.
A helyzetet persze nem lehet ennyivel elintézni. A fővárosban több mint 60 téli célgép dolgozott az éjszakai órákban, megelőző szórást végeztek, hogy a hó alatt sózott utak fogadják a reggeli forgalmat. Mindezek ellenére a BKK-nál is akadtak problémák: járatkimaradások, késések, és leállások keserítették meg a közlekedők napját. Nem szépíthető, hogy a budapesti közlekedési rendszer sem működött tökéletesen, de érdemes megnézni a teljes képet.
Állami szinten ugyanis ennél sokkal komolyabb gondok adódtak. A MÁV vonalain országos szintű késések és járatkimaradások jelentkeztek, ráadásul a vasúti közlekedést az online jegyértékesítési rendszer hibája is sújtotta. A volános közúti közlekedés sem járt jobban: az állami fenntartású utak jelentős része szintén küzdött a havazás következményeivel.
És itt lép színre a jól ismert kettős mérce. Amíg a fővárosban néhány villamos vagy busz leállása miatt politikai szónoklatok születnek, az állami közlekedés bénultsága mintha kevésbé kapna figyelmet. A budapesti hóhelyzet bírálói előszeretettel söprik szőnyeg alá a tényt, hogy a főváros által kezelt utak jelentős része tisztán járható volt, míg az állami fenntartású közlekedési hálózat az első havazásra gyakorlatilag összeomlott.
Mindez rámutat arra, hogy a hóeltakarítás és a közlekedési fennakadások nemcsak logisztikai, hanem politikai kérdéssé is váltak. Talán érdemes lenne egyszer a hólapát helyett a valódi problémák megoldására fókuszálni, és a felelősséget nem pusztán egymásra hárítani. A hóhelyzet ugyanis nem válogat: sem politikai színek, sem frakcióvezetői kommentárok nem olvasztják el gyorsabban a havat.