Új hajókat vesz a BKV, csak a fenntartásuk lesz nehéz
Június közepétől fokozatosan indulhat el a menetrend szerinti hajóközlekedés a Duna fővárosi szakaszán. A flotta hosszú távú üzemeltetése azonban nehézségekbe ütközik.
A fővárosi önkormányzat lemondott korábbi terveiről, hogy a jelenleginél gyorsabb vízijárműveket szerezzen be, mint ahogy arról is, hogy bővítsék a kikötők számát. Ennek egyik oka a kormány által bejelentett, településeket érintő forráselvonás, amely különösen hátrányosan befolyásolja a fővárosi költségvetést. Ettől függetlenül szakmai, üzemeltetési hiányosságok és problémák is hátráltatják a közforgalmi hajózás fejlesztését, sőt, működtetését.
Március közepén indult volna a közforgalmi hajózási szezon a Duna fővárosi szakaszán, de a hét hajóból álló flottából hatra nem sikerült üzemeltetőt találni.
A BKV február elején írt ki három tendert a Budavár, a Várhegy, a Lágymányos, a Lánchíd, a Pestbuda és a Hungária hajók Kopaszi gát-Rómaifürdő közötti vonalon március 15. és augusztus 31. közötti menetrend szerinti, napi 10-11 órás üzemeltetésére, de a megadott határidőig nem érkezett be érvényes ajánlat.
A BKV most nyílt közbeszerzési eljárás indítását tervezi. A jelentkezőktől 370 millió forintos árbevételt, valamint komoly szakmai referenciát kérnek. Az elmúlt hat évben legalább 42 ezer üzemórányi hivatásforgalmú menetrend szerinti hajó és/vagy kompjárat üzemeltetési múltat és megfelelő képzettségű szakemberek foglalkoztatását kell igazolniuk. Hibás teljesítésre 25 százalékos kötbért számítana fel a közlekedési vállalat, de komoly gond esetén a szerződés három hónapos határidővel fel is bontható.
A főváros abban bízik, hogy ha sikerülne hosszú távra megtalálni a flotta üzemeltetőjét, az együtt járna a hajók felújításával, a hajózási szolgáltatás színvonalának emelkedésével. A leendő vállalkozónak évi 20 ezer üzemórát kell teljesítenie, de a hajók és a kikötők műszaki állapotának javítása is elvárás. A feladat azért sem egyszerű, mert az elmúlt hét évben három különböző szerződött partner három különféle üzemeltetési kultúra szerint viselte gondját a BKV Zrt. hajóinak és kikötőinek.
Az 1986-ban megszűnt hivatásforgalmi hajózást 2012-ben uniós pénzből indították újra. A kezdeti lelkesedés azonban jelentősen csökkent azóta. A nyitó év 346 ezres utasszáma 2019-re 260 ezerre esett vissza. Az is inkább a nyári idényben jött össze, amikor naponta átlagosan több mint 2000 utast szállítanak. A bevétel 2019-re 50 millióra olvadt, ami az üzemeltetési költségek alig 30 százalékát fedezi, a többit a fővárosi önkormányzat adja. (Hétköznap bérlettel is lehet utazni a hajókon, hétvégén 750 forint egy jegy.) Az uniós támogatási szerződésben egyébként csak 2020 végéig garantálta az egész éves közlekedést a főváros, ezt követően akár le is állíthatja.
Forrás és fotó: Népszava