
NMHH: Már a 15 éven aluliak is napi négy órát mobiloznak
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2023-as Médiapiaci Jelentése többek között a rádiózás, a televíziózás, a nyomtatott és online sajtó, valamint az új médiaplatformok használatának változásait vizsgálta országosan.
A fiatalabb generációk médiafogyasztási szokásai gyorsabban változnak, mint az általános trendek – derül ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb Médiapiaci Jelentéséből. A magyar tinédzserek egyre kevesebbet tévéznek és rádióznak, viszont a mobiltelefonjukkal már a gyerekek is jelentősen több időt töltenek, mint négy évvel korábban.
A médiahatóság tanulmánya szerint a 13–17 és 18–29 évesek naponta átlagosan csak 133, illetve 144 percet töltenek televíziózással, szemben az országos átlaggal, ami 289 perc. Az adatok azt is mutatják, hogy a hagyományos tévénézés visszaesése a fiatalok körében 13 éves kor környékén válik szembetűnővé, amikor a gyermekcsatornák helyét az online tartalomfogyasztás veszi át.
A rádióhallgatás terén is hasonló tendenciák figyelhetők meg: a 15–19 évesek 2022-ben átlagosan 64 százalékkal kevesebb időt töltöttek rádiózással, mint négy évvel korábban, a 20–29 évesek pedig harmadával kevesebbet, szemben a 2019-es adatokkal.
A nyomtatott formátumú napilapok, folyóiratok és magazinok terjesztési számai évek óta csökkennek, így nem meglepő, hogy a 15 évnél idősebb magyarok már csak 44,2 százaléka olvas rendszeresen nyomtatott újságot, a fiatalabb korosztályok körében pedig ez az arány még alacsonyabb.
Az NMHH felmérése szerint a 8–15 éves korosztály tagjai átlagosan napi 234 percet, azaz naponta csaknem 4 órát töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt. A jelentés rámutat, hogy az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje is.