
A magyarok fele szerint Lázár Jánosnak le kéne mondania
Egy friss felmérés szerint a magyar lakosság többsége már nem tartja elfogadhatónak a vasút jelenlegi állapotáért a „30 éves hátrány” magyarázatát, amelyet Lázár János közlekedési miniszter ismételten hangoztatott az elmúlt hónapokban. A Publicus Intézet által a Népszava számára végzett kutatás eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezettek 67 százaléka szerint ez az indoklás mára már elfogadhatatlanná vált.
Még a Fidesz-szavazók körében is érezhető a türelmetlenség növekedése. Habár a kormánypárti szavazók többsége továbbra is elfogadhatónak tartja Lázár érveit, már negyedük úgy véli, hogy a kormányzat nem hivatkozhatna tovább a régi problémákra. Ez azt jelzi, hogy a társadalmi elvárások egyre növekvő nyomást gyakorolnak a kormányra, amely a vasúti infrastruktúra fejlesztésében látványos javulást várna.
Lázár János szeptember elején azzal igyekezett indokolni a helyzetet, hogy „varázsütésre” nem lehet megújítani a MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályákat, mivel az ország 30 éves hátrányban van ezen a területen. Hozzátette, hogy a fejlesztési munkálatok megkezdődtek, de az átalakulás időbe telik. Azonban a közvélemény-kutatás szerint a válaszadók mindössze kilenc százaléka gondolta úgy, hogy megfelelő volt az ágazat finanszírozása az elmúlt 14 évben, míg 77 százalék kevesellte a ráfordításokat. A kormánypárti szavazók 29 százaléka elégedett volt a támogatásokkal, 40 százalék viszont úgy véli, hogy a vasúti közlekedés több pénzt érdemelt volna.
A felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezettek 53 százaléka szerint Lázár Jánosnak le kellene mondania az utóbbi hónapok eseményei miatt. Mindez arra utal, hogy a közvélemény egyre inkább felelősségre vonná a minisztert az ágazat helyzetéért, még ha az elmúlt évtizedek mulasztásait nem is lehet egyik napról a másikra orvosolni. A kormányzati kommunikációval szembeni kritikus hangok erősödése pedig akár a kormányzati stratégiák újragondolására is sarkallhatja a vezetőket.