Gazdaságvédelem helyett 82 milliárd megy a Budapest–Belgrád vasútra

gazdaság pénz politika

Miközben a kormány pár milliárd elvonásával településeket és önkormányzatokat visz csődközeli helyzetbe, a járványveszély alatt is ömlenek a milliárdok a sportba meg Mészáros Lőrinchez. Most 82 milliárdot ad a kormány az elsősorban kínai hitelből épülő beruházáshoz, és emellett csaknem 6 milliárdot hagyományos kínai orvoslásra – amelyet sok szakember kuruzslásnak tart.

A pénteken este megjelent Magyar Közlöny egyik kormányhatározata arról dönt, hogy a kabinet hozzányúl a Gazdaságvédelmi Alaphoz, és onnan 82,1 milliárdot átcsoportosítanak a Budapest-Belgrád vasútvonal építésére. Az összeg jelentős része a magyarországi szakasz működési és felhalmozási célú kiadásait fedezi.

Április végén írták alá a Budapest–Belgrád-vasútvonalról szóló hitelszerződést, a beruházás nagyjából 700 milliárd forintnál tart. Varga Mihály pénzügyminiszter akkori szavai szerint Magyarország számára előnyös és biztonságos hitelszerződés született a Budapest–Belgrád vasútvonal létrehozására Magyarország és Kína között.

A kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A vasútvonal építkezési iratai tíz évig titkosak lesznek, amikor pedig erről vitáztak a parlamentben, kiderült, a beruházás költségei 700 milliárd forintnál járnak, de a kormány szerint megéri a projekt.

Kína dönt a nyilvánosságról

A beruházással kapcsolatos hír az is, hogy a jövő héten szokatlan javaslat kerül a Ház elé. Ugyanis az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága a jövő keddi szavazás előtt azt javasolta, hogy:

„A Kínai Népköztársaság Kormányának álláspontját beszerezve” dönthet a külgazdasági és külügyminiszter a Budapest–Belgrád-vasútvonal iratainak nyilvánosságáról.

Vagyis: Kína is beleszólhatna abba, mi legyen nyilvános Magyarországon.

Ugyanebben a Magyar Közlönyben jelent meg a kormányhatározat a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának fejlesztéséről, valamint a Hagyományos Kínai Orvoslás Részleg kialakításáról. A kormányzati döntés értelmében a beruházás érdekében a kabinet a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettségek felső korlátját 5,9 milliárd forintban határozta meg, Varga Mihály pénzügyminisztert pedig felszólította a határozatot jegyző Orbán Viktor arra, hogy gondoskodjon az összeg idei részének finanszírozása érdekében 1 milliárd forint előteremtéséről. A projekttel létrejövő vagyonelemek a Semmelweis Egyetem kezelésébe kerülnek – áll még a határozatban.

A pénteken megjelent döntés előtt nem sokkal hozta a hírt a Magyar Távirati Iroda (MTI), hogy telefonon tárgyalt Orbán Viktor miniszterelnök Hszi Csin-ping kínai elnökkel péntek délután. Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke csak annyit árult el akkor, hogy Orbán Viktor megköszönte a segítséget, amit Kína a koronavírus-járvány megfékezéséhez nyújtott Magyarországnak.

A Demokratikus Koalíció továbbra is tiltakozik a Budapest-Belgrád vasútvonal ellen, mivel azt Magyarország számára káros beruházásnak tartja – mondta az ellenzéki párt alelnöke szombaton, a Facebookon közvetített online sajtótájékoztatón. Varju László, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke, Újpest országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, Mészáros Lőrinc, Orbán Viktor kedvenc gázszerelő-vasútépítője jár majd jól ezzel a projekttel, amely éppen ezért csak az Orbán-Mészáros érdekkörnek fontos. A képviselő aljasságnak nevezte, hogy a kormány a koronavírus-járvány okozta gazdasági katasztrófa kellős közepén ragaszkodik az ország eladósításához, ráadásul egy olyan beruházás miatt, amely legkorábban 130 év alatt térülhet meg. Varju László elmondta, a kormányoldal jövő héten a vasútépítésre szánt ezermilliárd forint közpénz elköltésének titkosítását is elfogadhatja a parlamentben. Megjegyezte továbbá, a közelmúltban Kína magyarországi nagykövetével is konzultált a beruházásról, akitől nem kapott egyértelmű választ arra, mikor épülhet meg a vonal teljes, Belgrádot a görögországi Pireusszal összekötő szakasza.

Összeállította: Újpesti Hírmondó
Fotó: hvg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük