
Érik az újabb felmondási hullám Magyarországon: óriási versenyfutás indulhat a képzett munkaerőért
Tömeges elbocsátások nem várhatók, legfeljebb kisebb ingadozás lehet a hazai álláspiacon – írja a VG. Magyarországon továbbra is munkaerőhiány van, és ez a jövőben nem is fog változni, még a gazdasági nehézségek ellenére sem. Ezért hiába az emelkedő költségek és a gazdasági nehézségek, a hazai vállalatoknak muszáj megtartaniuk a munkavállalókat, ha felszínen akarnak maradni.
Az emelkedő költségek és a visszaeső aktivitás erősen próbára teszi a hazai vállalatokat, emiatt félő, hogy ismét a járvány alatt megtapasztalt munkanélküliség üti fel a fejét. A szakemberek azonban nem osztják ezeket az aggodalmakat. Azok a tőkeerős termelővállalatok, amelyek abban bíznak, hogy nagyjából egy-két éven belül normalizálódik a helyzet, egész egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy elengedjék a munkaerőt – mondta a Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője a lapnak. Ha elengedik az alkalmazottakat a cégek, át fognak menni más munkáltatóhoz, és nem, vagy csak aránytalanul magas költségek mellett tudják majd visszafoglalkoztatni a korábban elküldött embereket.
„Azt gondolom, nem egy elnyújtott, hosszú éveken keresztül tartó recessziós időszak elé nézünk. Ahogy a kínálati gondok megoldódnak, egyből a maximális fordulatszámon tudnak pörögni a hazai vállalatok, persze csak ha megvan hozzá a munkaerő” – mondta az elemző, ezzel együtt szerinte lehet egy-egy kivételt képező középvállalkozás, amely nem tudja tartani lépést, ezért leállítja a termelést. Példaként kiemelte a Tungsramot, amely a hét végén jelentette be, hogy egyelőre felfüggeszti a gyártást.
„Tömeges elbocsátásokra nem kell számítani” – erősítette meg Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke. Csak esetileg kerülhet sor egyes érintett cégeknél némi létszámcsökkentésre, ám nem ez az általánosan jellemző, továbbra is a munkaerőhiány a legnagyobb a kihívás a vállalatok életében. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a külföldi vendégmunkások alkalmazása sem túl hatékony megoldás, mivel a nyugat-európai országokkal szinte lehetetlen versenyezni a magasabb bérek miatt.
Ott, ahol át tudják hárítani a megemelkedett költségeket, alapvetően nincsen probléma, a munkaerő-kereslet drasztikus visszaesése emiatt nem is várható. A hazai autóiparban is egyelőre csak azt látni, hogy egy-egy műszakot lemondanak a nagyobb gyárak, de például a Suzukinál még ez sincs, folyamatosan megy a termelés – mondta Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője, aki szerint az is jól mutatja, mekkora munkaerőhiány van Magyarországon, hogy a Waberer’s március végén bejelentette, 80 indiai vendégmunkást alkalmaz sofőrként.
Forrás: Pénzcentrum