
Még nagyobb változás lehet a Normafán: parkoló kerülhet a hegytetőre
Már foglalkoztunk a Normafán tervezett fakivágásokkal, de most kiderült, más változások is készülődnek a hegytetőn, mégpedig olyanok, amik talán még a parkoló építésénél is alapvetőbb módon formálják át Budapest legnépszerűbb kirándulóhelyét.
Míg a parkoló esetében egy peremterületről van szó, a Síház és környékének küszöbön álló átalakítása már magát a Normafa szívét érinti. Ez az a terület, aminek profitálnia kellene a jelentős fakivágásokkal járó út- és parkolóépítéséből, ugyanis a XII. kerületi önkormányzat kommunikációja szerint minden betonozással, növényirtással járó beruházás azért történik, hogy fent a hegytetőn több teret tudjanak visszaadni a természetnek.
Igaz, a nagyparkoló építése egyelőre megakadt. December közepén a Konkoly-Thege út menti, erdős területsávot palánkokkal vették körbe, és a Pest Megyei Kormányhivatal fakivágást engedélyező határozata értelmében február 28-ig meg kell történnie a növényzet eltávolításának. Csakhogy a Védegylet Egyesület keresetet nyújtott be a határozat ellen, a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság pedig január 10-én kelt végzésével azonnali jogvédelemként megtiltotta a fák kivágását.
Arra azért nem látszik túl sok esély, hogy a parkoló ne épüljön meg.
Az önkormányzat kezdettől fogva azzal érvel, hogy ez – az új elkerülő úttal együtt – tulajdonképpen egy természetvédelmi célú beruházás, ugyanis lehetővé teszi, hogy megszüntessék a hegygerincen található jelenlegi aszfaltozott parkolót. A kocsikon kívül a buszjáratot is áthelyezik az új útszakaszra, így megszűnik a parkoló melletti buszforduló is, a régi Eötvös út pedig forgalomcsillapított sétánnyá válik. És mindez összefügg a hegygerinc meghatározó épületének számító egykori Síház meg a réteses-lángosos bódésor sorsával. A terület a legszűkebb értelemben vett Normafa – az a rész, ahonnan a meredek lejtő tetején állva a legszebb kilátás nyílik a városra, és ahol 1927-ig az egész környéknek nevet adó történelmi viharbükk állt.

A korábbi rendezettséget a szocializmus idején kezdte felváltani a legrosszabb külvárosi buszvégállomás jelleg: kialakították a ligetes terület egy részének lebetonozásával a parkolót és a buszfordulót, BKV-bódék épültek a Jánoshegyi út mellé, az időközben étteremmé átalakuló Síház üzemeltetője pedig körbekerítette az épület mögötti területet, ami így átjárhatatlanná vált. A közkedvelt rétesbódé a lekerített rész mögött, a legszebb kilátást nyújtó gerincen 1978-ban települt meg, később a rendszerváltás után még két lángosos bódé települt melléje. A bódék természetesen fontos igényt szolgálnak ki, mert a Normafa látogatóinak többsége olcsón, a természetben szeretne enni-inni valamit.
UGYANAKKOR AZ ÓCSKA BÓDÉSOR TELJESEN MÉLTATLAN A TÁJ SZÉPSÉGÉHEZ, ÉS ROSSZ HELYEN IS VAN.
Logikus lépésnek tűnik a réteses-lángosos büféket – nyilván a mainál civilizáltabb formában, a Libegő felső állomása melletti új pavilonokhoz hasonló bódékkal – átköltöztetni a megszűnő parkoló felszabaduló területére.
A Síház környékén kívül van egy másik érzékeny terület, ahol a közeljövőben jelentős változás várható: a Disznófői-tető, vagyis az évtizedek óta bezárt Sport Hotel környéke, de arról egyelőre nagyon keveset tudni, hogy mi lesz a sorsa. A szórványos sajtóhírek szerint a szálloda nagyobb részét lebontanák, ami nyilvánvalóan kedvező, de lehet, hogy ide kerülne az a lombkoronasétány, aminek csak a tervezésére egymilliárd forintot biztosított a Magyar Turisztikai Ügynökség a kerületnek.
Forrás: Index
Fotó: MTI