
Csúcstechnológiás buszok lepik el Budapestet: jönnek a csuklós villanybuszok is
Jelentősen átalakul Budapest autóbuszos közösségi közlekedése a következő másfél évben: összesen mintegy 300 új autóbusz áll forgalomba, köztük 70 darab teljesen elektromos meghajtású jármű, amelyek már 2026 tavaszán utasokat szállíthatnak a főváros útjain. Az új járművek közül 50 szóló, 20 pedig csuklós kivitelű BYD elektromos busz lesz – utóbbi különösen figyelemre méltó, hiszen ilyen típusú csuklós villanybuszok eddig még nem közlekedtek hazánkban.
A fejlesztés leginkább a belvárosi vonalakat érinti majd, de az új járművek feltűnnek a budai hegyvidéken, a Rákóczi úton, valamint a 105-ös és 210-es járatok vonalán is, amelyek a tervek szerint a Lánchídon keresztül kötik majd össze Angyalföldet és Közép-Budát. A BKK tájékoztatása szerint jelenleg a fővárosi közösségi közlekedés kétharmada már most is elektromos járművel történik – főként metróval, villamossal és trolival –, de a buszágazat még jelentős lemaradásban van. A mostani beruházás ezen kíván változtatni.
Az új BYD buszok Kínában készülnek, mivel a komáromi gyár nem rendelkezik elegendő kapacitással, és a rendelt típus – a B12 Blade akkumulátoros modell – gyártása nem szerepelt korábban a magyarországi termelési programban. A járművek azonban kifejezetten a budapesti igényekhez igazodnak: sajátos kamerarendszerrel, utastájékoztatóval, klímabeállításokkal és az itthoni peronmagassághoz optimalizált padlószinttel készülnek. A téli és nyári akkumulátorhasználatot is a helyi viszonyokra szabták.
A BYD világszerte az elektromobilitás egyik élharcosa: buszaik 2013 óta közlekednek Európa útjain, és bizonyították strapabírásukat a svédországi mínuszokban éppúgy, mint a zsúfolt londoni utcákon. Az elektromos meghajtású flották nemcsak tisztábban működnek, de üzembiztosabbak is, mint a hagyományos dízelbuszok. Ráadásul a használt akkumulátorokat nem hulladékként kezelik: otthoni energiatároló rendszerek részévé alakítják őket – ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomot.
A 70 darabos elektromos járműflotta beszerzését az ArrivaBus Kft. bonyolítja le, a BKK közreműködésével. A beruházás mérete példa nélküli Budapest történetében: ilyen volumenű elektromos buszvásárlásra még nem volt példa, és egyértelmű üzenete van – a főváros komolyan veszi a környezetvédelmet és a közlekedés fenntartható jövőjét.