
Csak a garancia elvesztésével lehetne klimatizálni a hármas metró szerelvényeit
A hőmérséklet emelkedésével együtt nő a panaszok száma is a fővárosi tömegközlekedési eszközökön utazók körében. A budapesti lakosok és a városba látogatók kényelmét javítaná a légkondicionáló berendezések felszerelése, különösen a M3 metróvonalon, ahol a nyári hónapokban gyakran elviselhetetlen a hőség. Azonban a Budapesti Közlekedési Központ (BKV) legújabb közleménye szerint idén sem valósul meg a klímaberendezések felszerelése, ellenére a korábbi ígéreteknek.
A fővárosi önkormányzat és a BKV szerint a klímaberendezések beszerelésének akadálya nem csupán pénzügyi, hanem technikai és jogi kérdésekben is rejlik. A probléma gyökere, hogy a metrókocsikat gyártó orosz Metrowagonmash hozzájárulása szükséges az utólagos módosításokhoz, ami nélkül elveszítené a járművek garanciáját. Ez a körülmény tovább bonyolítja a helyzetet, hiszen a főpolgármester-helyettes, Kiss Ambrus szerint, az orosz fél hozzájárulásának megszerzése kevés esélyt lát.
Az M3 metróvonalon közlekedő szerelvényeket 2016-ban újították fel 69 milliárd forint értékben, azonban akkor, Tarlós István vezetése alatt, a költségek csökkentése érdekében nem került sor a klímaberendezések beszerelésére. Karácsony Gergely főpolgármester-jelöltként 2019-ben ígéretet tett a klíma utólagos felszerelésére, azonban ez a vállalás eddig nem valósult meg.
A BKV szerint a klímaberendezések beszerelésére irányuló közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van, ám az idei üzleti tervükben nem szerepel a beruházás. A főpolgármester-helyettes megerősítette, hogy a klímaberendezések felszerelése továbbra is lehetetlennek tűnik az idei nyárra, ami a városi közlekedési eszközökön utazók számára csalódást okozhat a forró nyári hónapokban.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a klímaberendezések beszerelésének költségét az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbér terhére tervezték megrendelni, amely jogi csatározásokhoz vezethet. Az ígéretek és a valóság közötti szakadék csak növeli a feszültséget a fővárosi önkormányzat és a budapesti lakosok között, akik egyre inkább szomjazzák a kényelmes és elviselhető nyári tömegközlekedést.