A Magyar Autóklub nem örül a főváros rakpartfejlesztési ötletének

Budapest Közlekedés

A Magyar Autóklub (MAK) a napokban reagált a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által nyilvánosságra hozott tervekre, amelyek az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület fejlesztésére irányulnak. A BKK az Európai Unióhoz nyújtott be pályázatokat a pesti alsó rakpart fejlesztésének első ütemére, miközben a közbeszerzési eljárás kiírását is kilátásba helyezte. A MAK szerint a tervek ellentétesek a 2022-ben a Főváros és 16 civil szervezet között létrejött megállapodással.

A megállapodás alapján a Fővárosi Önkormányzat vállalta, hogy figyelembe veszi a közlekedési hálózat működését, és csak olyan fejlesztéseket hajt végre, amelyek nem csökkentik az alsó rakpart forgalmi áteresztőképességét. Az Autóklub szerint azonban az erre vonatkozó monitoringrendszer létrehozása és a forgalmi hatások elemzése még nem történt meg. Az eddigi tapasztalatok alapján, különösen árvíz idején, a forgalom jelentősen lelassult Budapest-szerte és az agglomerációban is, így a MAK szerint a döntés idő előtti.

A MAK véleményezhette a terveket, de állításuk szerint a Főváros szakmai észrevételeiket figyelmen kívül hagyta, és nem biztosított lehetőséget érdemi párbeszédre. Különösen aggályosnak tartják a lezárások kapcsán a forgalom lakóutcákra terelését, amely a rakpart autómentesítésével járna. Szerintük a forgalom Március 15. tér felé terelése kapacitáskiesést okoz, ami növeli a torlódást és a károsanyag-kibocsátást az ötödik kerületben.

A MAK emlékeztetett arra, hogy a Főváros 2023 őszén ígéretet tett arra, hogy egyeztet az érintettekkel, de azóta sem történt ilyen konzultáció. A jelenlegi tervek nem adnak választ arra sem, hogyan kezelnék a forgalomirányítást a Jane Haining rakpart kiesése esetén, és a MAK szerint ezek az információk nélkülözhetetlenek lennének a megfelelő döntéshozatalhoz.

Az Autóklub szerint a tervezett változások a rakparti úttengely egészét érintenék, különösen az északi irányban, és a „trombózis” jellegű forgalmi helyzet súlyos problémákat okozna. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a Főváros már elkészítette a végleges terveket, amelyek alapján az autóforgalom átterelése lakóutcákba történne, jelentős akadályokat okozva a város működésében.

Az Autóklub szerint a közvélemény-kutatások is azt mutatják, hogy a lakosság inkább egy kompromisszumos, időszakos sétányt támogatna az autóforgalom teljes kitiltása helyett. A szervezet szerint fontos lenne a nyilvánosságra hozni a forgalomtechnikai terveket és lehetőséget biztosítani az érdemi társadalmi vitára, hogy a fővárosi fejlesztések valóban figyelembe vegyék a közlekedési igényeket.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük