A kormány bénító hallgatása miatt leállhat a budapesti villamosbeszerzés

Budapest Közlekedés

Bár a spanyol gyártó, a CAF a szerződés szerint ütemezetten szállítja le Budapestre az új alacsonypadlós villamosokat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már 11,5 millió euróval – közel 4,7 milliárd forinttal – tartozik a cégnek. A villamosbeszerzés sorsa ezzel a levegőben lóg: a projekt uniós finanszírozása a kormány tétlensége miatt akadt el, a BKK pedig nem képes önerőből rendezni a számlákat. A főváros már teljesítette a rá eső 0,56 százalékos önrészt, a fennmaradó támogatási rész sorsa viszont bizonytalan, mivel az új pénzügyi ciklushoz illesztett támogatási szerződést a kormány máig nem írta alá.

Az új CAF-villamosokat 2022 és 2023 folyamán rendelte meg a BKK egy korábbi opció lehívásával, 51 járműről van szó, amelyekkel Budapest kötöttpályás járműállományának 40 százaléka lehetne korszerű. Az eredeti IKOP-támogatási szerződés azonban időközben lejárt, és bár a kormány döntött a projektek átemeléséről az új IKOP Plusz, majd az RRF programba, a szükséges pénzügyi dokumentumokat nem készítették elő, így nem is fizethetnek. A CAF idővel a szállítások felfüggesztésére kényszerülhet, bár jogi lépéseket egyelőre nem helyezett kilátásba.

A háttérben politikai játszma állhat: Lázár János közlekedési miniszter korábban felfüggesztette több fővárosi projekt – köztük a HÉV-fejlesztés – uniós forrásait, majd később az RRF forrásait próbálta a saját programjaikra átcsoportosítani, miközben Budapestnek csak a maradékot ígérte. A főváros végül belement az alkuba, de az ígért támogatási felhívás azóta sem jelent meg. A CAF-villamosok uniós forrású támogatása így jelenleg semmilyen pénzügyi programban nem szerepel, a legutóbbi Éves Fejlesztési Keret (ÉFK) listában sem kapott helyet a projekt, hiába állna még rendelkezésre pénz az IKOP Plusz keretében.

A kialakult helyzetben a főváros és a BKK folyamatosan egyeztet az illetékes minisztériumokkal, az Irányító Hatósággal és a CAF-fal is, de érdemi válaszok nem érkeznek. A fővárosi önkormányzat már így is több mint 30 milliárd forintos mínuszban van az állami inkasszók miatt. Ha nem történik előrelépés, nemcsak a villamosbeszerzés, de akár a már kifizetett uniós előleg is veszélybe kerülhet – amit Budapestnek kellene visszafizetnie.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük