Bajban van a BKV az elszálló euróárfolyam miatt

gazdaság

Az elszálló euróárfolyam is felkerült a BKV szállítóinak szerződésfelmondási indokai közé az orosz-ukrán háború, az infláció, a gyártói áremelések, az alapanyaghiány mellé – írja a Népszava.

A felmondott szerződések közé tartozik a gumiabroncs beszerzés is. A beszállító az ukrán nyersanyagforrás elzáródása miatt már a háború elején jelezte, hogy csak jóval magasabb áron tudna szállítani, a BKV-nak pedig végül nem sikerült megegyeznie a céggel, így az felmondta a szerződést.

A fővárosi közlekedési cég a pótlás érdekében a múlt héten közbeszerzési eljárást indított 5100 gumiabroncs vásárlására. A felhívásban szereplő beszerzési költség visszaosztásával a lap abroncsonként 83 ezer forint feletti átlagárral kalkulált A BKV szerint ugyanakkor a tényleges árak később, az ajánlattételi szakaszban derülnek majd ki, a felhívásban megadott mennyiség és érték ugyanis csak tájékoztató adat.

A közbeszerzési eljárásnak – mint írják – nem egyetlen szállítói szerződés megkötése a célja, hanem egy dinamikus beszerzési rendszer létrehozása az elkövetkező 36 hónapra.

A forint-euró árfolyam romlása miatti veszteség mértékét a vállalat úgy kommentálta:

a napi szintű és jelentős árfolyam-változások miatt a partnerek már csak euró alapon határozzák meg az egységárakat.

A gumiabroncsok forint alapon való beszerzésére viszont már korábban sem volt módjuk, ezért szerintük az „esetleges veszteség sem megállapítható”. A nevezett szerződés 1,98 millió euróról szólt. A két évvel ezelőtti aláíráskor ez 351 forintos árfolyamon 694 milliós kiadást jelentett a cégnek, ami idén májusban 386 forintos euró mellett 763 millióra kúszott fel, 400 forintos árfolyamon pedig 791 millió fölé emelkedett volna, de így se érte meg a szállítónak – írják.

 A felmondási indokokra nézve nem vezetünk pontos statisztikát, a partnerek sem minden esetben közlik azt, de jelentős részében hivatkoznak az ukrán-orosz háborúra

– válaszolta a közlekedési vállalat a lap kérdésére.

Kiderült: az elmúlt két hónapban a cégnél megduplázódott a felmondott szerződések száma. Míg április végéig 36 beszállítói szerződést mondtak fel a fővárosi közlekedési cég üzleti partnerei, júliusra ez a szám 75-re emelkedett.

A megszűnt szerződések jellemzően az olajok, zsírok, vegyi anyagok, villamossági és járműalkatrészek és a gumiabroncsok beszállítói körét érintették. Ezek pótlására új közbeszerzési eljárásokat indítottak, amelyek azonban még nem zárultak le, ezért a többletköltségek még nem pontosan megállapíthatók. Korábban a lap viszont úgy értesült, hogy a beszállítók többsége 30-50 százalékos felárat kért.

A BKV költségvetésén a beszállítói áremelések nélkül is hatalmas lyuk tátong. A cég idei – április végén elfogadott – üzleti terve eleve 26 milliárd forintos veszteséggel számol. A lyuk befoltozásához a kormánytól vártak 14 milliárdot az energiaár- robbanás ellensúlyozására, ám erre csekély az esély. Ezenfelül hitelt vennének fel, 6 milliárd forint értékű szállítói számlát jövő évre tolnák át, az adóhivataltól pedig halasztott adófizetést kérnek. Mindebből csupán az biztos, hogy három bank hajlandó hitelezni. Ennek kamatterhe önmagában 405 millió forint, míg a szállítói számlák és az adókésleltetés szintén több tízmillióba kerül, ha egyáltalán sikerül.

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük