Az új biciklissávok nem bénították le a fővárost
Lassan visszaáll az autóforgalom Budapesten a járvány előtti szintre, a tömegközlekedés pedig visszalassul oda – derült ki a BKK Futár központjában.
Budapest közösségi közlekedési hálózata hatalmas, a főváros 5 ezer kilométeres úthálózatából 3322 kilométernyin van valamilyen tömegközlekedési vonal. Budapest útjait és sínjeit minden nap körülbelül 2200 tömegközlekedési jármű rója a 4 metróvonalon, 280 buszvonalon és 35 villamosvonalon. A járművekre minden egyes nap 4,3 milliószor szállnak fel az utasok – ez természetesen ennél kevesebb utast jelent, egy ember ugyanis több járművet is igénybe vehet.
Az utasok a Futár nevű utazástervezőt – ami percre pontosan jelzi, hogy egy-egy megállóba pontosan mikor érkezik a következő jármű, vannak-e késések, menetrendi- vagy útvonalváltozások – jól ismerik, és még jobban a megállókban található, a következő jármű érkezését mutató kijelzőtornyokat. A Futár azonban több ezeknél, a BKK teljes hálózatának járműkövetési és forgalomirányítási rendszere (Futár = Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer).
Ehhez a járművek valós idejű adatokat szolgáltatnak arról, épp merre járnak
(fizikailag, illetve a menetrendjükhöz képest) a Futár Központba. A Szabó Ervin téri irodaházban a 3-as metró elindulása után hozták létre a metrók közös forgalomirányítási központját, ebből alakult ki a teljes budapesti tömegközlekedés idegrendszerének központja.
Mivel a központban a Futár 2014-es beüzemelése óta az összes jármű mozgását követik, azt is pontosan tudják, hogy milyen változásokat okoznak a közlekedésben (legalábbis a tömegközlekedésben, de mivel az a város jelentős részét lefedi, nem csak szűk értelemben arról) a forgalmi beavatkozások, mint például az útlezárások. Vagy esetleg az, ha kerékpársávot jelölnek ki a Nagykörúton és az Üllői úton.
E sávok kijelölése nem okozott problémákat
– mondja Kardos Zoltán, a BKK Info vezetője. A Nagykörút esetében a 4-6-os villamost nyilván nem érinti a vonallal párhuzamos kerékpársáv, de a körutat egyes szakaszain buszok is használják, illetve számtalan járat keresztezi. Ami azt illeti, a menetidők most kezdenek visszalassulni a járvány előtti szintre, a kisebb gépjárműforgalomban a BKK járművei ugyanis gyorsabban tudtak haladni.
Az autóforgalom már majdnem eléri a járvány előtti szintet, legalábbis erre utal, hogy a katasztrófavédelem VÉSZ applikációját a járvány előtt egy nap átlag 18 ezer autós használta, most már 16 ezer.
A Futár Központ feladatai egyébként ezek:
- Menetrend betartatása,
- Egyenletes közlekedés biztosítása,
- Közlekedési zavarok elhárítása,
- Balesetek, káresetek helyszínelése,
- Valós idejű utazási információk biztosítása,
- Fődiszpécseri ügyelet működtetése,
- Kapcsolattartás a hatóságokkal.
A feladat nem egyszerű, ahogy a fenti számok mutatják, a hálózat nagy, és a városi közlekedésben minden mindennel összefügg. Ha egy kereszteződésben baleset történik, a kialakuló torlódások hamar kilométerekkel távolabb is zavarokat okoznak. A helyzetet a Futár Központnak kell kezelnie, tájékoztatni kell a sofőröket, az utasokat, adott esetben változtatni kell a járművek útvonalán, menetrendjén, a közlekedési zavart pedig el kell hárítani.
A zavarelhárítás munkájára a BKK különösen büszke – derül ki Kardos Zoltán szavaiból – ilyen egységei Magyarországon csak a BKK-nak vannak, de Európában is csak kevés közlekedési vállalatnak.
A helyszínen elhangzottak szerint
a munka enyhén szólva nem stresszmentes, egyterű irodában dolgoznak, mikor jelentős probléma van, a hangzavarban alig hallják egymást.
Az évek során így több irodabeosztást kipróbáltak, még ez bizonyult e legjobbnak. Eredetileg az amerikai filmekből ismerős, alacsony válaszfalakkal elszeparált munkaállomásokkal kezdtek, de azok akadályozták az egymással való kommunikációt.
A diszpécserek a hét 7 napján, a nap 24 órájában dolgoznak, hiszen a közösségi közlekedés sosem áll le teljesen. A munkaterheléshez képest a fluktuáció annyira nem nagy, volt olyan év, amikor egy diszpécser sem lépett ki, igaz, olyan is, amikor az állomány 10 százaléka lecserélődött.
Forrás: Index
Fotók: Index, xphere.com