Egy éve történt a Hableány tragédiája a Margit hídnál

baleset Budapest Újpest

A dunai hajózás egyik legnagyobb katasztrófája, a Hableány balesete óta azonban semmilyen változás nem történt a hajózási szabályozásban. Pedig a hvg.hu információi szerint a szakmai szervezetek javaslatai már tavaly szeptember óta a kormány asztalán hevernek. A hozzátartozók frusztrációját csak növeli, hogy sem a büntetőeljárásban, sem a kártérítési perekben nem történt előrelépés, a Viking kapitánya pedig még mindig bűnügyi őrizetben várja a koronavírus miatt elhalasztott tárgyalás kezdetét.

„Te, Fegya, látsz valamit? Azt hiszem, nekimentem egy hajónak” – mondta rádión a Viking Sigyn nevű szállodahajó kapitánya a mögötte haladó testvérhajó kapitányának 2019. május 29-én, este kilenc óra után néhány perccel.

Jurij C. nem sokkal korábban futott ki a szállodahajóval az Akadémia nevű kikötőből, az úti célja Passau volt. A 64 éves kapitány az induláskor még mindent rendben talált: ezt az előírás szerint német nyelven jelentette is rádión a hajózási hatóságoknak. A Viking 184 utasa és 46 fős személyzete a zuhogó eső miatt nem sokat élvezhetett a budapesti panorámából, de a kapitánynak, a leengedett kormányállásnál jók voltak a látási viszonyai, egy kilométerre is ellátott.

30 másodperc alatt süllyedt el

Ugyanebben az időben egy jóval kisebb városnéző sétahajó is az útjára indult a Duna belvárosi szakaszán: a Hableány 35 fővel – 33 dél-koreai turistával és két fős magyar személyzettel – a fedélzetén a Jászai Mari téri kikötő felé tartott.

A két hajó útja nem sokkal a Margit híd előtt keresztezte egymást. Egy ideig egymás mellett haladtak, mindkettőnek a pesti oldaltól második, hatvan méter széles hídnyílás volt kijelölve az áthaladásra. Mikor odaértek, a Viking kapitánya gyorsítani kezdett, majd 10-11 km/órás sebességgel kezdte követni a nála lassabb Hableányt.

Hiába volt a Hableánynak a hajózási szabályzat szerint elsőbbsége, hiába lehetett látni szabad szemmel és a radaron is, a Margit hídnál ekkor a Viking jobb oldala nekiütközött a nála jóval kisebb magyar sétahajónak, és pillanatok alatt maga alá gyűrte. A Hableány az ütközés után mindössze 30 másodperccel, az összes utasával már teljesen a víz alá került.

A balesetet rengeteg térfigyelő kamera rögzítette, felvételeikből pontosan rekonstruálhatók az utolsó percek. Az alábbi videón, melyet a Személyhajósok Szövetsége tett közzé, még a Viking fedélzetén álló, kétségbeesésükben integető turisták is jól látszanak:

A katasztrófát – melynek fenti részletei az ügyészségi vádiratból derültek ki – mindössze hét dél-koreai turista élte túl, őket az arra járó hajók és a vízi rendőrök mentették ki. A többieknek esélyük sem volt: 25 dél-koreai állampolgár, a magyar kapitány és a matróz életüket vesztették. Többeket elsodortak a hullámok, mások a hajó testébe szorultak be és csak a roncs kiemelésekor találták meg őket, egy eltűnt dél-koreai nőt pedig még egy évvel a tragédia után is keresnek.

Az, hogy a túlélők élete is csak a szerencsén múlt, jól mutatja egyikük beszámolója, amit korábban a Blikk idézett. A férfi felrúgta magát a vízben, de bevágta a fejét a süllyedő hajótestbe.

„Újra elmerültem, arrébb úsztam, és amikor feljöttem, belekapaszkodtam egy fehér műanyag dobozba. Egy hajó jött a segítségemre, de az olajos víz miatt többször is kicsúszott a ruhám a matrózok kezéből. Végül le is mondtak rólam, hagyták, hadd sodorjon el a víz. Egyre jobban gyengültem, közben arra gondoltam, ez egy lehetetlen helyzet, inkább kiúszom a partra, mert nem ment ki senki. Szerencsére egy hajó közeledett, felhúztak a fedélzetre, így menekültem meg” – mondta a rendőröknek vádirat szerint.

Szabad szemmel is jól láthatók voltak

A nyomozás és az azóta elkészült vádirat szerint a kapitány a baleset előtt és után is végzetes hibákat követett el. Az ügyészség szerint a katasztrófa előtti öt percben szabad szemmel és a radaron is egyértelműen látható volt az elsőbbségi helyzetben haladó Hableány helyzete és iránya, Jurij C. pedig tudhatta, hogy ha így folytatja, akkor a két hajó ütközése be fog következni. Ennek ellenére – áll a vádiratban – a kapitány legalább 5 percig nem a hajó vezetésére koncentrált, nem lassult le és nem kezdeményezett kötelező rádiókapcsolatot sem, nem adott le hangjelzést.

Ez már csak azért is érthetetlen, mert több túlélő is arról beszélt, tisztán lehetett látni, mi történik. Gulyás Krisztián, az elhunyt magyar hajóskapitány ügyvédje a kihallgatások jegyzőkönyveiből idézve korábban azt mondta: volt olyan dél-koreai utas, aki szerint az ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktusa is megvolt.

Minden a régiben marad?

Bár a Hableány tragédiáját az eddig ismert adatok alapján valószínűleg emberi mulasztás okozta, a katasztrófa után a dunai – azon belül is főleg a budapesti – hajózás problémái is előtérbe kerültek. A folyó jelenleg a koronavírus-járvány és a turisták elmaradása miatt szinte teljesen üres, de előtte hosszú évek óta problémát okozott a megnövekedett forgalom.

Ennek egyik oka a szállodahajókon utazó külföldi turisták megduplázódása. A magyar fővárosban a nyári hónapokban nem ritka látvány, ahogy a belvárosi folyószakaszon egymás hegyén-hátán állnak a rakparton az úszó szállodák. Az esti órákban nemcsak ezek viszik városnézésre az utasaikat, hanem számos kisebb, a Hableányhoz hasonló sétahajó is, ami miatt nem túlzás azt állítani, hogy szinte dugó van a Duna vizén.

Rogánhoz tartozik

A Hableány-baleset után azonnal újra előkerült az a hosszú évekkel ezelőtt felvetődött ötlet, hogy a szállodahajókat tiltsák ki a folyó belvárosi szakaszáról. Ezt nemcsak Tarlós István egykori és Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármester támogatta, hanem Fürjes Balázs kormánybiztos, a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Zrt. vezetője is beszélt róla, mégsem változott semmi.

A belvárosi kikötők és a logisztika kérdése azért is érdekes, mert a szállodahajók Budapesten szinte kivétel nélkül a Mahart Passnave szolgáltatását használják, melynek ebből milliárdos bevétele származik. A Mahart jelenleg a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség alá tartozik, kisebbségi tulajdonosa pedig éppen a Viking magyarországi leánycége. A kikötői bevételekből is ők részesülnek.

Újpesten pihen a Hableány roncsa

Hogy a Hableány Dunából kiemelt roncsával mi lesz, egyelőre még a jövő kérdése. A hajótestet jelenleg a Népszigeten őrzik, de nem kizárt, hogy a jövőben a hajó orrát egy emlékmű részeként kiállítsák, örök menentóul a történteknek.

Megemlékezés a Margit hídnál

Tóth Mihály, a Panoráma Deck Kft. szóvivője, Figler Zoltán, a Panoráma Deck Hajózási Társaság kreatív igazgatója, a Személyhajósok Szövetsége főtitkára és Sztankó Tamás, a Panoráma Deck Hajózási Társaság értékesítési igazgatója koszorút helyeznek el a Hableány sétahajó egy évvel ezelőtt történt tragédiájának évfordulóján a Margit hídnál 2020. május 29-én.

Összeállította: Újpesti Hírmondó

Címke:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük