10 milliárdos kiesést okozhat a BKK-nak a járvány

Budapest koronavírus Közlekedés

Leállított egy közbeszerzést a BKK a járvány miatt. Arra számítanak, az új kormányzati költségvetésből kevesebb pénz fog befolyni. 

A budapesti tömegközlekedés szervezője, a BKK visszavonta a jegykiadó automaták fejlesztésére és üzemeltetésére kiírt közbeszerzést a járványhelyzetre hivatkozva – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Eddig nem lehetett sok leállított közbeszerzést látni, de az ilyenek száma minden bizonnyal szaporodni fog, ahogy egyre több vállalkozás és intézmény kényszerül kiadásai visszafogására.

A BKK elég konkrétan leírja, miért vonták vissza a közbeszerzést. Egyrészt a BKK menetdíjbevételeinek csökkenése a veszélyhelyzet kihirdetését követő második héten az előző év azonos időszakához viszonyítva közel 80 százalékos volt, ami azt jelenti, hogy a bevételek összességében – a veszélyhelyzet fennállásának időtartamától függően – 10 milliárd forint összeget meghaladó mértékben csökkenhetnek. Ez a veszteség csak többszöröződni fog a kijárási tilalom várható elrendelése miatt.

A kormány szeret spórolni a fővárosi tömegközlekedésen

Ennél is érdekesebb az az indok, miszerint a kormány a

a vészhelyzetre tekintettel új költségvetési törvényt fog megalkotni, amely alapján ezen okból is jelentős mértékben csökkenni fognak a BKK rendelkezésére álló források.

Nem világos, hogy a BKK-nak vannak-e akár hivatalos, akár nem hivatalos információi a járványhelyzet és a kibontakozó gazdasági válság miatt kidolgozás alatt álló új költségvetésről, vagy csak találgatnak a közlekedési cégnél. Mindenesetre ha csak találgatnak, akkor is megalapozottan teszik. A kormány az elmúlt években gyakorlatilag kivonult a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásából, és szemernyi hajlandóságot sem mutat, hogy több pénzt adjon. Vagy legalább annyit, amennyit a nemzetközileg elfogadott szakmai ökölszabály szerint kellene, vagyis a tömegközlekedés költségvetésének harmadát (a másik két harmadot az utasoknak és a fővárosi önkormányzatnak kellene fedezni).

A kormányzati hozzájárulás növelését még Tarlós István volt főpolgármesternek sem sikerült növelnie, a kérdésben annyi eredményt ért el (már ha ezt eredménynek lehet nevezni), hogy a MÁV átvette a HÉV-ágazatot.

Jelen állás szerint a kormány (vagyis az állam a központi költségvetésből) 12 milliárd forint támogatást ad a fővárosi önkormányzatnak a tömegközlekedésre, illetve 15 milliárdot közvetlenül a BKK-nak szociálpolitikai menetdíj-támogatásként (a kedvezményesen utazók utáni kompenzációként). Ez összesen 27 milliárd forint, miközben a fővárosi tömegközlekedés körülbelül évi 200 milliárd forintba kerül. A BKK 2019-re 67,3 milliárd menetdíjbevételt jelentett. Vagyis a fővárosi önkormányzat büdzséjéből nagyjából 100 milliárdot visz el a tömegközlekedés. 

Forrás: hvg.hu, Budapest.hu
Fotó: hvg.hu

HIRDETÉS

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük