Nem az a kérdés, hogy lesz-e fizetős parkolás Újpesten, hanem az, hogy mikor?

Újpest

A szabályozás már életbe lépett, azonban tavaly óta semmi nem történt ez ügyben Újpesten. Újpest-központ és Városkapu környékén pedig már parkolni sem lehet.

Több olvasónk is megkeresett már bennünket, hogy mi a helyzet a parkolás témakörével Újpesten, de jövőbe mutató választ nem tudtunk adni, és a város vezetői sem mondanak lényegeset. Legutóbb a bevezetés eltolása miatt azzal érveltek, hogy a Berda környékén történő területátalakítások miatt jelenleg nem tudják meghatározni, hova kerüljenek kihelyezésre a fizetőautomaták.

A budapesti szabályozás már életben van

A 30/2010 (VI. 4.) Fővárosi Közgyűlés rendelete szabályozza a kerületek fizetési zónáit. Már a 2017 júniusában tartott újpesti képviselő-testületi ülésen határoztak arról önkormányzati képviselőink, hogy fizetős zónák kerüljenek kialakításra kerületünkben, ami miatt az idézett rendeletet is módosították már. Ennek megfelelően a díjfizető zóna is kialakításra került: időtartam-korlátozás nélküli terület lett kialakítva a József Attila utca – Attila utca – Károlyi István utca – Templom utca – Lőrinc utca – Lebstück Mária utca – Király utca – Virág utca – Munkásotthon utca – Erzsébet utca – Nyár utca – Kassai utca – Tél utca – Berda József utca – vasút – Váci út által határolt területen, beleértve – a Váci út kivételével – a határoló utakat és tereket.

A jelenlegi parkolási rendelet szerint Újpesten (egy kis területet leszámítva a Bocskai utca 5-9. között) 265 forintos zóna lenne. A zónákat minden esetben a mindenkori BKV járataira megvásárolható vonaljegy árához viszonyítják, mely most 350 forint.

A szakértői vélemény kiemeli „a tarifális parkolás-szabályozás a kereslet-kínálat összhangját megteremtő forgalomszabályozási megoldás, nem a helyi lakók közérzetjavítását célzó beavatkozás.” Az is kiolvasható belőle, hogy ott, ahol nem jellemző a rövid idejű várakozási igény, ráfizetéssel kell számolni. Ingyenes parkolási engedély helyett célszerűbb lenne kedvezményes várakozási engedélyről beszélni (de lehet 100%-os kedvezmény is), és csak övezeten belül lakók kaphatnák meg és csak az övezetre vonatkozólag. A díjfizetési zónában a javaslat szerint egyébként négy övezetre különülhetne el a díjfizetési zóna.

Megy a kavar a fővárosban

Nem is olyan régen derült fény a kerületi parkolási mutyikra, és nem is csoda, hogy Tarlós István és Orbán Viktor közötti alku egyetlen pontja volt ez, mellyel kapcsolatban nem sikerült dűlőre jutni. Most arról szólnak a hírek, hogy mégis elindul az egyeztetés ez ügyben, mert nagyon sok kerületben éltek vissza a parkolással. Ezt egyébként a 444.hu dolgozta fel, és akinek van egy óra szabadideje, meg is mézheti.

Kijelenthető a fenti videó alapján, hogy a fizetős parkolás a korrupció melegágya, nem meglepő, hogy Tarlós István el akarja venni a fizetős parkolás üzemeltetését a kerületektől, melyet mindez idáig Orbán Viktor nem engedett. A terv célja, hogy a fővárosi fizetős parkolásból származó bevételek vagy a központi fővárosi büdzsébe érkezzenek, majd azt valamilyen úton-módon visszaosszák a kerületeknek; vagy teljes egészében fővárosi hatáskör legyen, ne kerüljön visszaosztásra. Az utóbbi megoldás drasztikus lenne, és a kerületek lennének az elsők, melyek fel lennének háborodva ezen. Az előbbi esetben pedig érdeksérelmeket okozna, de könnyebben le tudnák nyelni ezt a változatot a kerületek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük